מנות ראשונות קלילות וטעימות ולקינוח גם קינוח

אני לא יודעת את מי מהאלים עצבנתי אבל החודש הזה היה עונש אחד ארוך עבורי כל מיני וירוסים נטפלו אליי ולגמד הבית ובעיקר השאירו אותי בלי טיפת אנרגיה ובקורולציה עם מצב רוח מחורבן למדי. במעורפל אני זוכרת ימים אחרים שבהם להיות חולה היה סוג של בילוי הדומה לנסיעה לבית הבראה בשוויץ. אימי ישר היתה מאשפזת אותי במיטה תוך כדי מגייסת את סבתא שלי להכין לי את מרק העוף החביב עלי ובדרך היתה אוספת כמה ספרים שיהיה לי מה לקרוא. בקיצור גן העדן בהתגלמותו כפי שהוא נמצא בפנטזיות ההווה שלי = זמן רביצה ללא מעש במיטה מוקפת בספרים ועם אספקה קבועה של מזון. בעידן הנוכחי של חיי להיות חולה אומר לעשות את אותם הדברים שאני עושה כל יום אבל תוך כדי להפעיל את גן הרחמים העצמאיים הפולני שלי וכמובן לאמלל את כל מי שנקרא בדרכי. על כן אני מקוה שבאמת עם תום החגים, תעבור גם התקופה המוזרה הזאת וביתנו יחזור לקו הבריאות ועימו לשפיות הברוכה כי אינני יודעת עוד כמה זמן יושבי הבית יוכלו לסבול. לצורך איזון הפרצופים החמוצים שלי אני משתדלת לפנק בגזרת המזון לפחות על שניים מתוך השלושה זה עובד היטב. את השלישי במילא לא ניתן לרצות בקטגוריה על אף שעוד לא פסקתי מלחפש את המאכל הנחשק שלו כרגע מצטייר שמדובר בסוכריות הצבעוניות שמפזרים על עוגה ובהן אפעס נראה לי שיש מעט מאד ערך תזונתי.באמתחתי היום שני מתכונים למנות ראשונות קלילות להכנה וקלילות לעיכול. ולקינוח טראפלס שוקולד כל כך פשוט וקל אבל טעים טעים.

גספאצ'יו – מרק קר של עגבניות ופלפלים

מרק קיצי שמגישים צונן מאד. יש לו אינספור גירסאות, קראתי רבות וטובות מהן לפני ההכנה ובסוף יצרתי לי את המתכון שלי ,יצא מאד טעים יש לי עדים.

להכנה: (חמש מנות לא גדולות, אני הגשתי בכוסות שמפניה המיושנות)

שש עגבניות אדומות ובשלות
שני פלפלים אדומים
בצל אחד יבש
בצל אחד ירוק
שתי שיני שום בינוניות
גבעולי סלרי
עלי סלרי
<אופציונלי – כמה עלי טימין>
חצי פלפל אדום חריף נקי מגרעינים
רבע כפית סוכר חום
מלח לפי הטעם
פלפל שחור גרוס לפי הטעם
שתי כפות שמן זית
**למעונינים אפשר להוסיף אוזו או ערק או פסטיס כל משקה בעל גוון אניסי אין מידה לפי הטעם רצוי לא יותר מדי על מנת שלא ישתלט על טעמו של המרק.

אופן ההכנה:

בתבנית אפיה להניח שלוש עגבניות שלמות ואת הפלפלים חתוכים לחתיכות גסות לצקת מעל שמן זית, מלח גס ופלפל שחור ולהכניס לתנור חם (200 מעלות)
לאפות כ- 20 – 25 דקות לפי התנור עד שהעגבניות והפלפלים רכים אבל לא סמרטוטיים. אני קלפתי את העגבניות שיצאו מהתנור מעל תבנית האפיה על מנת שכל הנוזלים שבורחים מן העגבניות ישארו בתבנית ויכנסו מאוחר יותר לבלנדר.
את הפלפלים לא קלפתי מי שחש בקליפה והיא מציקה לו ו/או מי שבא לו ממש להשקיע שיקלוף – אחרי שיתן לפלפלים להזיע עשר דקות בשקית אטומה ואז יותר קל להסיר את הקליפה.
את העגבניות והפלפלים האפויים מכניסים לבלנדר יחד עם השמן וכל מיצי האפייה ומוסיפים את שאר מרכיבי המנה: העגבניות הנוספות ,בצל יבש קצוץ גס,בצל ירוק בעיקר את הלבן ומעט מהירוק,שום, סלרי גבעולים ועלים,פלפל חריף (מי שאוהב מאד חריף שישאיר את הגרעינים), רבע כפית סוכר, שמן זית ומל"פ.
מפעילים את הבלנדר למשך כמה דקות אז שנוצר מרק סמיך והומוגני. טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך. שומרים במקרר עד להגשה.

הגשה:

את המרק רצוי ומומלץ להגיש מאד קר עם קובית קרח בכל מנה או כמה קוביות אם מגישים בצלחת מרכזית. אני לצערי שכחתי את כל ענין הקרח והגשתי נטול היה טעים גם בלי אבל בטוח הקרח הצונן משדרג אותו.
בנוסף מגישים את המרק ולצידו קעריות של מלפפון ירוק קצוץ לקוביות קטנטנות ופלפל אדום קצוץ גם הוא לקוביות קטנטנות מאד מוסיף ברמת המרקם למרק.
אפשר לקשט עם גבעול סלרי מאד מתאים לצבעו האדום של המרק, אפשר ונהוג להגיש עם גרסיני.
ראיתי באחד המתוכנים שמגישים את המרק עם שרימפס לקישוט – נשמע מעולה ובטוח מוסיף לצערי לא היה לי אבל בפעם הבאה בהחלט ישודרג עם איזה אוכל ים.
מי שאוהב מרק בסגנון קונסומה אפשר לסנן את התערובת מעל מסננת דקה ואז בעצם מקבלים נוזל אדמדמם צח מלא בטעמים אבל ללא גוף.

סירות אנדיב (עולש) במילוי גבינת בורסן ברוטב חרדל ודבש.

זאת בעצם כל המנה – אין לי יותר מדי מה לכתוב עליה מלבד זאת שהיא טעימה להפליא ,מרעננת, ולא מורגשת. אם מתכננים אירוח כבד עם מנה עיקרית מרשימה שיושבת בבטן אבל בכל זאת לא רוצים לותר על מנה ראשונה אני ממליצה בחום.

מצרכים:

עולש/ אנדיב – משהו בין כרוב לחסה, עלים ירוקים לבנים עם מרירות עדינה. קניתי שני ראשים קטנים והשתמשתי באחד וחצי לערך פשוט הפרדתי את העלים מהבסיס ושטפתי. העלים עצמם נראים כמו סירות
בורסן – הגבינה שהיא הכי חמאה שפגשתי אי פעם יש לה טעם גן עדן והיא מגיעה במיליון טעמים אני השתמשתי בבורסן תאנים ואגוזים – עונג צרוף הגבינה הזאת

רוטב חרדל דבש:

כפית חרדל דיג'ון חלק בלי גרגרים
שתי כפיות דבש
ארבע כפות שמנת מתוקה /חמוצה/ קרם פרש
פלפל שחור גרוס
מלח
לטרוף את החומרים במטרפה ידנית עד שהכל מתאחד נוצר רוטב דומה למיונז.

הרכבת המנה:

בכל עלה / סירת אנדיב מניחים כפית מהגבינה ומועכים קלות מסדרים את הסירות יפה על צלחת ההגשה ומזלפים מעל את רוטב החרדל והדבש.

טראפלס שוקולד מריר קלאסי:

לפני שהכנתי את הקינוח עברתי על המון מתכונים ויש כאלה בלי סוף. החלטתי להצמד לגרסה הכי פשוטה שלא דורשת כמעט כלום. מה שמהותי להצלחת המתכון הוא היחס בין השמנת לשוקולד (2:1 בהתאמה) וכמובן איכות חומרי הגלם.

מצרכים:

250 גרם שוקולד מריר מאיכות מעולה (רצוי 60% מינמום מוצקי קקאו, אני אוהבת את המריר מריר מאד אז עושה עם 70%)
125 מיל' שמנת מתוקה
לציפוי : קקאו הולנדי משובח
מכיוון שיש מינימום מרכיבים במנה הזאת חשוב מאד להקפיד על איכותם של המרכיבים.

אופן ההכנה:

את השוקולד לקצוץ או לחתוך לקוביות ולהניח בתוך קערה חסינת חום.
להרתיח את השמנת המתוקה בסיר. כשהשמנת רותחת להסיר מן האש ולשפוך לתוך קערת השוקולד. להמתין חצי דקה ולערבב היטב את השוקולד והשמנת עד להמסה מוחלטת של השוקולד. כשהתערובת אחידה (וטעימה) לצנן לטמפרטורת החדר ורק אז להכניס למקרר לכמה שעות.
לאחר כמה שעות לקרוץ עיגולים מהתערובת ולגלגל אותם באבקת קקאו. וזהו מוכן. אפשר לאפסן במקפיא בקופסה סגורה היטב ולהוציא במקרה הצורך (ואז לגלות שלא נשאר כלום ..)

שדרוגים:

לשמנת אפשר להוסיף טעמים נניח נענע שניים שלושה עלים , קינמון כמה מקלות, יש תמציות בכל מיני טעמים שקדים , מייפל וכו'. אם מוסיפים תבלינים או עלים ישלסנן את השמנת בדרכה אל השוקולד על מנת שלא יסתננו עצמים זרים לתערובת.
לגלגול הטראפלס אפשר לצפות בגנאש שוקולד, אפשר לגלגל בקוקוס, בברס, באגוזים קצוצים, תשתוללו לפי הטעם האישי שלכם.
עכשיו אני הולכת להכין לי תה ולהתכרבל על הספה –
תודות לאלוהיי המזגן אני יכולה להתעטף לא רק ברחמיי העצמאיים אלא גם בשמיכה ולצפות שלא לומר לבהות במסך המרצד.
מחר יום חדש גמדי הבית יקומו מלאים באנרגיות המחשמלות שלהם וצריך לתת להן פורקן.
©
