כל מיני מתכונים,חמימים ומפנקים

בסוף תמיד יוצא לי פוסט אוכל ומתכונים גם אם זאת לא הכוונה הראשונית איכשהו בסופו של רגע זה מנותב לשם. יש משהו בחמימות הזאת של המיטבח המדיף ניחוחות ועל השיש קצוצים לתפארת מרכיבי עוד מנה,מזינה ומלאת הפתעות. שולחן ההימורים נפתח האם יאהבו או לא, מי כן ומי יבחר לאכול עם מיקרוסקופ (אמא יש כאן עלה,נו את לא רואה הוא מתחבא בקצה השמאלי ) ומי יאכל כמו גדול את הכל וימצמץ בשפתיים. אני מרגישה שהעיסוק במזון, הפעילות במטבח , השהייה של הילדים לצידי במרחב הפתוח בין הסלון למטבח כשכל רגע הם באים , מציצים , טועמים , מתבוננים זה אפיק תקשורת בלתי מילולי נוסף שיש בקשר בינינו. אני מרגישה שמעבר למנות עצמן אני יוצרת זכרונות מתוקים של בית שנטמעים בזכרון באופן רב חושי: חוש המישוש והמגע – הן בחומרים והן המגע במרקמים שמשתנים עם בישולם או אפייתם. חוש הריח, חוש הראיה – כל המרכיבים והצבעים ,המחול החושני של בישול המנות כל אלו מתמזגים ונטמעים בחווית זכרון הבית כפי שיצרב בתודעת ילדינו. הפעם בפוסט שלושה מתכונים שאין בינהם שום קשר אבל שלושתם עשו לי טוב בלב וכולם צבעוניים בספקטרום החמים של מנות כתומות, צהובות ,זהובות הצבעים החורפיים, שעושים חשק לתה ונעלי בית.

מרק שעועית וחיטה

מה צריך :

שלוש כנפיים

עצם של בקר (אחת זה מספיק)

כוס וחצי שעועית לבנה שרויה

חצי כוס חיטה

בצל קצוץ

שתי שיני שום קצוצות גס

שני גזרים חתוכים לקוביות

שני קישואים חתוכים לקוביות

שתי עגבניות – מגוררות

רבע קופסה רוטב לפיצה של יכין – (זה מה שהיה לי בבית אני בטוחה שרבע קופסת רסק עגבניות תתן תוצאה טעימה גם כן )

שורשים וטעמים – מה שיש בבית שורש פטרוזילה ,שורש סלרי,גבעולי סלרי

אגודת תבלינים – פטרוזיליה ,כוסברה, שמיר (מה שיש בבית ,אפשר את כולם ואפשר גם לא) – לקשור בחוט ולהניח במרק.

שמ"ז

פפריקה (וגם קמצוץ פפריקה מעושנת אם יש)

כמון

מלח

פלפל שחור גרוס טרי

הכנות מקדימות:

שעועית לבנה – להשרות לפחות ל – 24 שעות, רצוי להחליף את המים פעמיים ,שלוש בזמן ההשריה. אני משרה קילו שעועית ומקפיאה במנות ואז כשבא לי משהו עם שעועית יש לי כבר מנות שרויות ומוכנות לשימוש מיידי במקפיא.

חיטה- אין צורך בהשרייה מקדימה , כן צריך לשטוף במים

את הכנפיים והעצם – מבשלים עד לרתיחה, מסננים ושוטפים במים קרים

ההכנה :

מטגנים בצל על אש בינונית בשתי כפות שמ"ז,זורים מעל מעט סוכר חום. כשהבצל שקוף בגוון חום בהיר מוסיפים את השום מערבבים יחד כחצי דקה (כן זה הזמן להתעלף מהריח) ,מוסיפים את החיטה ומערבבים כדקה בערך עד לציפוי החיטה בשמן ואז מוסיפים את השעועית,הגזר והקישוא.אם קצצתם קוביות מהשורשים זה הזמן גם של שורש הפטרוזיליה או/והסלרי מערבבים ומכסים.בערך חמש דקות שירקדו ביחד,ניתן לערבב אחרי שתי דקות ובעיקר להקפיד שלא ישרף. להוסיף לסיר את העגבניות המגורדות (אני מגרדת מעל הסיר או אם אני ממש מתעצלת אני סוחטת כמו לימון את העגבניה) ואת רסק העגבניות ומערבבים היטב. שתי דקות אחר כך מוסיפים מים בלי להתבייש כמות מכובדת עד לכ – 3/4 סיר.מרתיחים את המרק ומכפים את כל הג'יפה שיוצאת מהשעועית והחיטה. כשהמרק נקי מוסיפים את העוף ,העצם ואגודת התבלינים ומכסים. מבשלים חצי שעה על אש בינונית (להבה מינמלית) ולאחר מכן מעבירים ללהבה הקטנה ושוכחים מהמרק.אחרי כשעתיים,פותחים את המכסה,מוציאים את אגודת התבלינים בזהירות ומשליכים לאשפה.מוסיפים פפריקה, מלח, פלפל לפי הטעם,כמון ממש במשורה משהו כמו רבע כפית (מי שלא אוהב בהחלט יכול לותר אני מאד אוהבת את הטעם החם של הכמון) וכף שמן זית. מערבבים ומגביהים להבה במכסה פתוח לכמה דקות.טועמים ומתקנים תיבול. מקטינים שוב את הלהבה ומבשלים כחצי שעה בלי מכסה. אחרי כחצי שעה מוסיפים במידת הצורך מים לסיר. חשוב מאד להוסיף מים רותחים. מכסים את הסיר ומבשלים עוד חצי שעה במכסה סגור.פותחים טועמים אם הטעמים טובים והשעועית רכה מעולה זה הזמן לכבות את האש ולמזוג קערה מהבילה של מרק אם חסרים טעמים מחזקים את התיבול ומבשלים עוד כמה דקות למען כי הטעמים יתמזגו במרק.

אני הגשתי את המרק עם טוסטים של לחם חצי שיפון חצי מלא – מרוחים בשמן זית , עגבניות, שום ומלח גס. מאד משדרג וטעים להפליא ביחד.על תבנית משטחים נייר אפיה, עליו מניחים כמה פרוסות לחם לפי בחירתכם, מזלפים על הפרוסות שמן זית, מפזרים שום קצוץ , סוחטים עגבניה מעל הפרוסות ומעל הכל עוד זילוף שמן זית וזורים מלח ים אטלנטי. צולים באסכלה כמה דקות עד לדרגת הקראנצ'יות החביבה עליכם.

פשטידת בטטות ותפו"א (משימת יום המשפחה שלי )

חיפשתי ברשת מתכון לפשטידה ולא מצאתי משהו שתפס את עיני ועשה לי חשק לעשות אותו. אז יצרתי לי את המתכון שלי. התבנית חוסלה והתגובות היו אוהדות אז אני משתפת.

מה צריך:

ארבע / חמש בטטות

שני תפו"א בינוניים

שמן זית

פלפל

סוכר חום

125 מיל' שמנת חמוצה

קופסת גבינת עיזים למריחה – 250 גרם

50 גרם גבינה מלוחה

100 גרם צפתית קשה מגוררת – (כמובן שאפשר כל גבינה קשה אחרת מגוררת לבחירתכם)

חצי חבילה טוב טעם

רבע כוס מים/ חלב

שתי ביצים

שלוש – ארבע כפות קמח תופח

שתי כפות פסטו (לטעם עדין של פסטו אם אתם אוהבים טעם דומיננטי תוסיפו לפחות כף אחת )

מלח- לפי הצורך לא להוסיף אם העיסה מלוחה למדי

לציפוי:

30 גרם חמאה

פירורי לחם

50 גרם פרמז'ן מגורר

איך עושים :

קולפים את הבטטות ותפוחי האדמה.חותכים לדיסקיות דקות ומסדרים על תבנית עם נייר אפיה משומן קלות בשמן זית. זורים מעל טיפונת סוכר חום,מלח גס,פלפל שחור גרוס ומזלפים שמ"ז.צולים בתנור בחום של כ- 200 מעלות למשך עשרים וחמש דקות – עד חצי שעה. לבדוק שתפוחי האדמה רכים ומתמסרים אם הם מוכנים לסגור את התנור ולשלוף את התבנית כדי שתהליך הצלייה יפסק. (אם לא מוכן להתאזר בסבלנות עוד כמה דקות).לחתוך את תפוחי האדמה והבטטות לקוביות ולהכניס לקערה.לתוך הקערה מוסיפים את כל שאר המרכיבים,מערבבים עד שהתערובת אחידה למדי.על אף הביצים תטעמו קמצוץ רק כדי לודא שהתערובת לא תפלה שיש בה מספיק מלח /פסטו לטעמכם ותתקנו תיבול בהתאם.למרוח מעט חמאה על בסיס של תבנית (אני עשיתי בחד"פ מלבנית בינונית, יצאה לי פשטידה די נמוכה, עדיף לטעמי תבנית מרובעת 20X20), לפזר מעט פירורי לחם על קרקעית התבנית, למזוג את התערובת לתבנית, לישר את התערובת עם המרית. לזרות מעל פירורי לחם, להניח במפוזר קוביות קטנות של חמאה שיזלגו לתוך הפשטידה, ולפזר את הפרמז'ן המגורר. להכניס את הפשטידה לתנור אצלי בתנור זה לקח 40 דקות על חום של 190 בערך (חיממתי את התנור קודם), השארתי את הפשטידה בתנור עוד כמה דקות כשהוא כבוי.

אורז בן גוריון (פתיתים) עם מיני שרימפס ברוטב שמנת ואפונה.

כמה המנה נשמעת חצי פומפוזית, אבל זה אפילו לא מתכון, זה אלתור שעשיתי לי השבוע כשיחלתי לארוחת ערב אבל לא היה בא לי כלום. לשמחתי אני משתדלת שיהיה לי במקפיא שקיות קפואות של פירות ים. הפעם היתה לי שקית של בייבי שרימפס וגם מצאתי אפונה עדינה (יאמי). ויצרתי את המנה הטעימה והמפנקת בכלום עבודה והרבה טעם. לא חייבים אורז בן גוריון אפשר גם פסטה. אני עשיתי מנה אחת תכפילו כמויות כרצונכם. את הפתיתים אני מכינה בדיוק כמו פסטה בתוך הרבה מים מלוחים. כשהפתיתים היו מוכנים סיננתי אותם מהמים וערבבתי עם כף שמן זית כדי שלא ידבקו. (שמרתי כוס ממי הבישול המשובחים ,המלוחים ומלאי העמילן בצד למקרה שאצטרך לדלל מעט את הרוטב).

רוטב שמנת:

20 גרם חמאה

כף שמן זית

100 גרם שמנת לבישול 10% – בערך שליש קופסה (בטח שאפשר שמנת עם יותר אחוזי שומן אבל זה מיותר )

רבע כפית כורכום

כף מירין/ יין שזיפים צ'ויה/יין לבן חצי מתוק – או בלי בכלל לפי הטעם

חופן אפונה עדינה

שני חופנים שרימפס

מלח

פלפל שחור

לחרוצים – שן שום קצוצה

לקישוט – מי שאוהב צבע יכול לקצוץ כוסברה מעל המנה ירוק ,יפה וישתלב מעולה בטעמים.

אופן ההכנה:

במחבת ממיסים חמאה וכף שמן זית (ביחד כם שן שום קצוצה אם הייתם חרוצים), כשכמעט נמסה החמאה מוסיפים שמנת, את היין (אם החלטתם לשים), כורכום, מלח, ופלפל שחור מערבבים עד שהטעמים מתאחדים. שתיים-שלוש דקות לא צריך יותר. מוסיפים אפונה ומבשלים ביחד עד שהאפונה מתחממת אם הרוטב מצטמצם יתר על המידה להוסיף כמה כפות מי בישול של הפתיתים או הפסטה. לטעום לראות שכל הטעמים מאוזנים שהרוטב לא מתוק או מלוח מדי (מי שאוהב אפשר גם להוסיף טיפונת גרידת לימון). להוסיף את השרימפס ולבשל עוד דקותיים, לכבות את האש.הבישול כולו על להבה רחבה אבל קטנה.להוסיף למחבת את הפתיתים או הפסטה. טעים, קליל ומרגיש מאד מפנק.

בבקשה לא להיבהל מרשימת המצרכים זה רק נראה ארוך אבל זה ממש פשוט , אולי מתיש בקריאה אבל בביצוע זה קלולה (ז'רגון = קל מאד מאד )

©

