יום הולדת של דינוזאורים

אני נחושה בדעתי לבנות לילדים שלי עולם שלם של חוויות שיהפכו להיות אבני הדרך בזיכרונות הילדות שלהם. הם לא יזכרו בדיוק איך הייתי אמא שלהם באיזה אופן וכמה אהבה השקעתי,סביר להניח שמה שיחרט להם בראש אלו משפטי הפנתיאון שיש בכל בית (AKA זה יגמר בבכי) אבל אני רוצה להשאיר להם את התחושה של "אביא לך אבנים מהירח" את האהבה העוטפת ואת זה משיגים בדם ויזע. הפעם על הפרק יום הולדת שבע של הגסטרונום. אפיזודה שנתית קיימת בכל בית רק אצלנו בבית לא שמעו על שרותי אאוטסורסינג בתחום, על כן עוד בתחילת השנה גייסתי לכוחות מפיקת האופל חולמת נוספת,מופרעת כמוני ולולא החזון המשותף שגיבשנו כל זה לא היה קורה. אה, אולי כדאי לחזור להתחלה מה בדיוק קרה? שם איפשהו בספטמבר החלה להירקם מסיבת הדינוזאורים הגדולה של איתי ונעמה.  אז בשלהי הקיץ היא רק הייתה הבטחה תלושה למסיבת יום הולדת ,בסוף אפריל הילדים הגיעו להסכמה שיום הולדת דינוזאורים הוא יום ההולדת המועדף ואנחנו הבנו שהגיע הזמן לפרוע את כתב ההתחייבות. אני מציגה בפניכם את החזון המשותף שלי ושל הדס שקרם עור וגידים במשך שבועיים אינטנסיביים ומלאי עבודה.

שלב ראשון – תכנון

קונספט- השאיפה שלנו הייתה ראשית להעביר את הילדים חוויה יוצאת דופן שתשאב אותם לעולמם הקסום של הדינוזאורים ובעיקר תעורר את סקרנותם כך שנצליח מעבר להנאה נטו גם להרחיב קצת את הידע שלהם בנושא.תוואי יום ההולדת היה כדלקמן: התכנסות משותפת וחלוקה לארבע קבוצות שיעברו בארבע תחנות פעילות. הפסקה לאוכל ואחריה התכנסות משותפת לפעילות סיום.

כל תחנה שונה ודורשת מיומנות אחרת מהילדים.אלו התחנות שבחרנו להפעיל :

  •    גיאולוגיה – תחנה בה ערכנו את ניסוי הר הגעש המפורסם
  •    פזאולוגיה – הרכבת פאזל מסובך למדי בנושא דינוזאורים
  •    פלסטאולוגיה – יצירת דינוזאור בפלסטלינה
  •    פארק היורה – תחנת חיפוש מאובנים , ביצי דינוזאור ,עצמות ומאובנים (תוצרת בית ) כולל פענוח      כתב חידה.
  •    חידון – פעילות משותפת

כשתוואי יום ההולדת היה בנוי עברנו לכתוב את סיפור המסגרת שיוביל את כל ההרפתקה.בסיפור גילינו לילדים שלפני זמן מה נמצאה בחצר ביצת דינוזאורים ענקית אחרונה מסוגה בעולם.הביצה נגנבה על ידי הפרופסור "משוגעזאורוס" שגנב את הביצה על מנת לזקק ממנה DNA וליצור לו צבא דינוזאורים שיעזור לו להשתלט על העולם.בחצר נמצאים שרידים רבים מעידן הדינוזאורים,כל ילד/ ה יהפוך לפלאונתולג (זה הזמן להסביר להם מה זה אומר) על מנת לעזור להתחקות אחרי עקבות הביצה ולהציל אותה מהפרופסור משוגעזאורוס.בשלב הזה חילקנו את הילדים לארבע קבוצות, כל ילד קיבל תיק חוקר (נילונית פשוטה) בתיק החוקר הם קיבלו משקפיים מנצנצים שנעשו ממנקי מקטרות, פנקס קטן , עפרון מגניב והכי חשוב תעודת פלאונטולוג ובה ארבע מקומות לחותמות,כל ילד שסיים תחנה קיבל חתימה על התעודה של הפלאונטולוג המוסמך.כשכל הילדים היו מוכנים כל קבוצה קיבלה תחנה. מראש אמרנו לילדים שהפרופסור משוגעזאורוס לא יתן להם את הביצה אם הם לא יצליחו לענות על השאלון שלו בהצלחה בכך בעצם גייסנו אותם והחדרנו בם מוטיבציה להקשיב ולקרוא את הפלקטים שמסביב.בכל תחנה קצת שוחחנו איתם בהתאם לתחנה ושילבנו תוך כדי שיחה ופעילות את המושגים החשובים לצורך מענה על השאלון.

יצירת התחנות

פלסטאולוגיה – תחנה פשוטה לתפעול.רוכשים מבעוד מועד פלסטלינה וחתוכים אותה לחתיכות צבעוניות באורך שונה. כל ילד יוצר לעצמו דינוזאור כראות עיניו או בעזרת דפים מצולמים מהספר סודות של פלסטלינה  וכשהם מסיימים מניחים כל יצירה על צלחת חד פעמית קטנה ורושמים את שם הילד. את הצלחות מניחים על שולחן בצד ובסוף יום ההולדת כל ילד יכול לקחת את היצירה שלו הביתה. לקחים – לא כל הילדים מעוניינים לעבוד בפלסטלינה כדאי לשים גם דפי צביעה עם טושים בנושא של יום ההולדת.

הערך המוסף – תוך כדי עבודה מטמיעים את הידע הבא:"כיום נמצאו ברחבי העולם כ – 350 מאובנים ממינים שונים של דינוזאורים אבל סביר להניח שהיו סוגים נוספים שטרם נמצאו שרידיהם. בין הדינוזאורים היו כאלה שהלכו על שתיים, ואחרים על ארבע. היו שניזונו מן החי, ואחרים – מהצומח. ככל הידוע כיום, היו במהלך תקופת קיומם של הדינוזאורים מאות מינים שלהם. בתחילה מוינו כל הדינוזאורים במסגרת של קבוצה אחת, אך מאוחר יותר התגלה כי סיווגם מורכב יותר. שני סוגים מרכזים דינוזאורים שדומים ללטאות ואלו שדומים לציפורים".

גיאולוגיה – לשם הפעלת התחנה אנו זקוקים לבקבוק פלסטיק קטן, מים,נוזל כלים, סודה לשתיה , חומץ פשוט, צבע מאכל. אנחנו יצרנו (הדס) הר געש מעציץ חרס בעל שלושה פתחים לפיות הבקבוק העציץ כוסה בחול וקושט בדינוזאורים קטנים וצמחיה מלאכותית. בתחנה זו צריך למשוך לא מעט זמן ויש מקום לברברת כהילדים בקבוצה קטנה הםנכונים לשבת ולהקשיב חשוב ליצור דיאלוג איתם הם מאד נהנים להפגין ידע – בתחנה זו השתמשנו רבהות בדפי מידע שהוכנו מבעוד מועד.ערך מוסף – לשבת ולשוחח עם הילדים על כל נושא הרי הגעש והתפרצות."החוקרים לא יודעים בדיוק למה תם עידן הדינוזאורים אבל יש שתי דעות הסברים רבים הוצעו להיעלמותם המוחלטת של הדינוזאורים לאחר 160 מיליון שנות שלטון בעולם. אחת התיאוריות המובילות מדברת על התנגשות של מטאור בכדור הארץ. ההתנגשות מילאה את החלל באבק אשר הסתיר קרינת השמש למשך שנים ארוכות ולכן נכחדה כל הצמחייה על פני כדור הארץ כיון שצמחים זקוקים לאור בכדי להתקיים ועימם נכחדו כל בעלי החיים שניזונו מהצמחים גם לטורפים לא נותר מה לאכול ובכך נכחדה כל אוכלוסיית הדינוזאורים או מחקרים אחרים טוענים שהדינוזאורים נכחדו לאחר שסדרת התפרצויות געשיות אדירות העלתה לאטמוספרה את הכמויות הגדולות של אבק הדרושות כדי לחולל את החורבן. בתחנה זאת ניתן דוגמה להתפרצויות של הרי געש שהיו רבות בתקופה הקדומה".

פאזאולוגיה- להפעלת התחנה נדרש משטח עבודה יציב ופאזל. היה לנו מזל ענקי ומצאנו בדרום תל אביב באחת החנויות פאזל שמורכב מהרבה פאזלים קטנים שכל ריבוע בו מציג תמונה של דינוזאור אחר. אפשר למצוא פאזל של דינוזאור או ליצור כזה מתמונות מודפסות ומודבקות על קרטון ביצוע. 

ידע דינוזאורים שנרכש בתחנה זו: להעשיר את הילדים במידע על דינוזאורים ספציפיים, בוחרים ארבעה סוגים ומדברים עליהם בהרחבה.

פארק היורה – התחנה הכי מוצלחת מבחינת הילדים, זוהי תחנת החיפוש למען הפעלת התחנה אנו זקוקים למחצלת, לקטע תחום של הגינה /פארק בו טומנים מראש עצמות ענקיות ,מאובנים,ביצים קשות לצרכי בלבול האויב ,ביצת דינוזאור, ועקבות ענקיים העשויים בריסטול. הילדים מגיעים ומתכנסים על המחצלת, הם מקבלים כתב חידה והדרכה קצרה מה עליהם לחפש. מנהלים איתם שיחה קצרצרה על מאובנים מהם ומה תרומתם לחקר החי והצומח. מעט מידע על מאובני דינוזאורים ומשלחים אותם לחיפוש. הם היו צריכים למצוא פריט אחד לפחות מכל סוג וביצה אחת של דינוזאור.את ביצת הדינוזאור הם היו צריכים לשאת איתם לביתו של משוגעזאורוס. בחירתו של "נושא הביצה" נבחרה על ידי סיבוב בקבוק כמו באמת או חובה

בתום כל תחנה כאמור הילדים קיבלו חותמת של דינוזאור בתעודת "הפלאונטולוג" שלהם.

לכל תחנה הקצבנו כעשרים דקות לערך.

בשלב הזה עשינו הפסקה יזומה והאכלנו את החוקרים המורעבים. בתפריט נקניקיות בלחמנייה או לחמניה עם שוקולד למריחה לאלו שאינם חובבי נקניקיות. לשתיה מים או ויטמינצ'ק (הכנו בערך14 ליטר מיץ ).חרדל וקטשופ בבקבוקים לחיצים וכרוב כבוש לחובבים. בנוסף היו הרים של פופקורן חוץ מזה לא היה אף ממתק נוסף  לא היה צורך. במהלך האוכל שמענו את הפטפוטים הנרגשים של הילדים וכולם כבר היו על קוצים לקראת המפגש עם משוגעזאורוס והנה זה בא…

הנה הוא בא הפרופסור המשוגע

כל הילדים ישבו על מחצלת, הס בקהל את המתח אפשר לחתוך בסכין והנה המשוגעזאורוס יורד אליהם במדרגות חבוש פאה ירוקה, מקטורן ועניבה – פרופסור משוגע, מצחיק,מחזיק בידו את השאלון. הילדים השתתפו באופן מדהים והיו קשובים לכל מוצא פיו וענו יפה יפה  – בשלב הזה אנחנו מורידות מסך מאחורי גבם של הילדים ומשחררות את הפיניאטה שעמלנו עליה במו ידינו ביצת דינוזאור ענקית עשויה מעיסת נייר שבתוכה כל טוב הארץ (ממתקים ומיני דינוזאורים). אחרי החידון משוגעזאורוס רץ אל העץ עם הביצה אחרי שאנחנו הסרנו בדרמטיות את המסך (קצת הלכנו איתו מכות מסקנה לא צריך כל כך הרבה קשרים וגם מספריים זה שוס ) ילדי יום ההולדת קיבלו מקלות וכיסחו לביצה את הצורה וגשם של הפתעות נפל על הילדים. זהו נשאר רק הגראנדפינלה עוגת הדינוזאור המדהימה וכיבוי הנרות. הילדים יוצאים וכל ילד מקבל הפתעה ביצת דינוזאור ובפנים דינוזאור להרכבה  ושקית ממתקים.

מצאנו את הביצה

הדס  ואני מחליפות מבטי הקלה זהו מאחורינו. הקול השפוי בראשי אומר לי לא עוד, הקול הריאלי בראש אומר לי לפחות הפסקה של שנה…

טיפים נוספים

יצירת אוירה – אנחנו התחלנו ליצור את האווירה כשבוע לפני בחלוקת הזמנה מרתקת ומסקרנת.ביום האירוע עצמו הצבנו פלקטים, דפי מידע,תמונות תלויות  וצבעים וידע. כל תחנה קיבלה שלט עם השם שלה,בבית הפלסטיק בגינה יצרנו ספריה עם ספרי דינוזאורים למי שמתעניין. מצרפת דוגמה של פלקט

קניות: את הכול מצאנו בדרום תל אביב אין לי שמות של חנויות פשוט ללכת על רחוב מטלון וכפר גלעדי ולדוג את ההפתעות. בלוינסקי קניתי את הממתקים לשקיות יצאה לי שקית עשירה ומפנקת במחיר של ארבעה ₪ לשקית. אמנם יצירת השקיות היא עניין של כשלוש שעות (להוציא מהשקיות הענקיות , לספור ולהכניס לשקיות ) אבל זה שווה כלכלית ובעיקר מבחינת איכות ומגוון הממתקים.

אוכל:לעשות רשימה מסודרת של כל מה שצריך אנחנו פישלנו בכך שלא היה קפה להורים (היה את כל המסביב כוסות, עוגות, סוכר, חלב ) וגם שכחנו לפתוח את הנשנושים המלוחים שהכנו עבורם.היו לנו שתי חבילות ענק של שלוקים ששכחנו במקפיא. בקיצור שכחנו זאת מילת מפתח לשים מישהו שאחראי על ארגון האוכל ויכול לסייע ולתת לו רשימה מסודרת של מה צריך להיות. להכין מראש כוסות עם פופקורן ושתייה – חוסך הרבה בלגן בתחילת יום ההולדת.

הפעלה: בכינוס ופתיחה להעביר את הרעיון בקצרה לא דבר הרבה מדי בקבוצה גדולה יכולת הקשב של הילדים מינימאלית. להכין את כל החלוקה מראש ולצאת לעבודה בקבוצות הכי מהר שאפשר.חשוב להשיג מדונה או מיקרופון כי אני הוצאתי את הגרון שלי לא צעקתי אבל בכל זאת מדובר על הפעלה בשטח פתוח שבו יש למעלה מארבעים ילדים בפעילות.

מצב- רוח : לזכור שזה כיף ועושים את זה בשביל הכיף , לזרום עם הילדים גם אם זה אומר לסטות לרגע מהתוכנית המקורית.גמישות זאת מילת המפתח

מידע – קישור לכתבה מעולה הנותנת חומר רקע וגם קישורים מצוינים לחומר הקישור המצטיין הוא לשאלון דינוזאורים מתוך אתר "בריינפופ" שבעצם פתר אותי מכתיבת שאלון זהה.

והכי חשוב תבחרו לכם פרטנר/ית טובים אני זכיתי בכל המישורים מצד אחד הייתה לי שותפה לחזון, לטירוף הביצועיסטית מספר אחת והאמנית המוכשרת הדס ומנגד היה את העזר כנגדי שאמנם לא היה שותף לכל ההפקה מפאת מחויבות קודמת לביטחון המדינה (טיימינג מסריח ללא ספק) אבל בא בזמן ונתן לנו פוש אחרון , וביצוע מדהים לכל מיני גימורים אחרונים ובתפקיד חייו כמשוגעזאורוס

אני מרגישה מורווחת מכל הכיוונים חייבת להודות שאני ממש נהנית להכיר את החברים של הגסטרונום לעומק ולבלות איתם היה לי אחר הצהריים מרתק. הילדים היו כיפים ומשתפי פעולה וההנאה שלהם נראתה למרחוק. קיבלנו המון פידבקים חמים מהורים והכי חשוב הגסטרונום זרח ובסופו של יום בשביל הפנים המאירות האלה אני אביא אבנים מהירח

תמו ונשלמו חגיגות יום ההולדת של הגסטרונום – אני חופשיה !

©

מודעות פרסומת