מרק דלעת מהביל בניחוח אסייתי

שישי בבוקר פתחתי עיניים לבוקר אפור ולצלילי הגשם המתדפק על חלוני. כמה שמחתי לפגוש בחורף הזה שקרא לי לממש את הפנטזיה האחרונה שלי , זו שרודפת אותי מזה כשבועיים, התשוקה למרק ארטישוק ירושלמי. מסתובבת אני חושקת בקערת מרק  מהבילה עם טעם אגוזי מעושן … כמה שעות מאוחר יותר הבנתי ששמחתי הייתה מוקדמת, בעודי מחרפת את נפשי לאסוף את ילדיי בגשם הזלעפות, מצטערת שאין לי קאנו לחצות בעזרתו את הכבישים המוצפים, הכלום פוד חמים וריחני ביקש בלי להתבלבל שאכין לו מרק דלעת. דממה השתררה באוטו ! מרק דלעת הבקשה הדהדה בראשי .. כלום פוד מבקש מרק דלעת ביוזמתו  מרק ירק כתום ומוזר בטוח לא שמעתי טוב חשבתי לעצמי והזדרזתי לחפש מקלוני אוזניים, כשלא נמצאו כאלה באוטו ביקשתי שיחזור בקול רם וברור על הבקשה. וכך אמר הגמד "אמא תעשי לי בבקשה (בחיי שהוא אמר בבקשה) מרק דלעת". והנה כל הקלפים נטרפו ,על שולחננו עלה בערב שבת מרק דלעת כתום וריחני בגוון אסיאתי (ככה משכנעים את הגסטרונום לאכול כל דבר שהוא מעקם עליו את האף .. "אבל גסטרו זאת מנה אסיאתית יש בה ג'ינג'ר אה אימא למה לא אמרת קודם , מנה אסיאתית אני כבר בא לאכול.." ). בעודי מכינה את המרק היה לי ברור שאני טורחת לחינם כי הרי כלום פוד לא באמת רצה לאכול מרק דלעת הוא רצה שאני אכין מרק דלעת וההבדל בין השניים הוא תהומי. אף על פי טחנתי את המרק והגשתי אותו בקול תרועה רמה אל השולחן. ואז לנוכח עיניי המשתאות שני הילדים אכלו בתאווה את המרק. הגסטרונום המצטיין אף הגדיל לעשות ופיזר מעל המרק את עלעלי הכוסברה הטרייה שקצצתי מבעוד מועד למטרה זאת.

המרכיבים על השיש

כל הירקות מסודרים על השיש מוכנים לעבודה

מה צריך:

כרשה אחת נקייה החלק הלבן וקצת מן החלק ירוק

בצל יבש

שורש סלרי קלוף וחתוך לקוביות

בטטה

גזר

דלעת – חתיכת בינונית של  דלעת יפה

צרור כוסברה טריה

עלים וגבעולים של שורש הסלרי

ג'ינג'ר טרי ארבעה סנטימטר בערך

קינמון טחון

מירין

פלפל שחור

מלח

סויה

שמן שומשום

גרידת תפוז בערך מתפוז אחד או קצת פחות – לא ממש משנה זה בעיקר בשביל הניחוח ועקבות חלשות של טעם הדרי.

ארבע כפות שמנת מתוקה לבישול

מרכיבי המרק

הירקות שצריך לפי הסדר (בכיוון השעון)

תבלינים למרק

התבלינים מחכים לתורם

מה עושים:

את כל הירקות קולפים וקוצצים לקוביות.

  • שני סנטימטר שורש ג'ינג'ר קוצצים לחתיכות קטנטנות
  • שני  סנטימטר שורש ג'ינג'ר מגרדים על פומפייה קטנה לקערה ,לקערה מוסיפים שום כתוש ,מירין וכמה טיפות שמן שומשום ומערבבים היטב.

מחממים כף שמן בסיר ומקפיצים בו קלות את הבצל,הכרשה, שורש הסלרי, חתיכות הג'ינג'ר הקצוצות, זורים מעט מלח ים ומעט סוכר חום. כמה דקות אחר כך כשהירקות כבר שקופים וריחניים מוסיפים את הבטטה ,הדלעת והגזר מערבבים היטב ומאדים על אש קטנה כמה דקות נוספות לוודא שהירקות לא נשרפים לערבב מפעם לפעם. להוסיף מים, כליטר וחצי לערך. להניח למעלה את אגודת התבלינים הקשורה(הסלרי והכוסברה). להביא לרתיחה לכסות ולבשל בערך ארבעים – ארבעים וחמש דקות (לבדוק אם הירקות הקשים כבר רכים). להוציא מהסיר את אגודת התבלינים ,לסחוט היטב את המיצים ממנה לתוך הסיר (מניחים אותה על המכסה ובעזרת כף לוחצים והנוזלים נוזלים אל תוך הסיר). להוסיף את גרידת התפוז,תערובת הג'ינג'ר המגורד, סויה במתינות (להתחיל עם 3 כפות ולראות אם צריך עוד) ,רבע כפית קינמון, מעט מלח ,מעט פלפל שחור, מעט צ'ילי גרוס, ארבע כפות שמנת מתוקה לבישול לעידון המרק. לתת למרק להתבשל עוד כרבע שעה על אש קטנה לצורך התמזגות טעמים לטעום ולתקן תיבול בהתאם לחיך הפרטי שלכם. אני בשלב הזה הוספתי שפריץ של לימון. עוד דקה שתיים וזהו המרק מוכן. לאחר שהמרק מוכן טוחנים אני טחנתי בבלנדר אפשר כמובן גם עם בלנדר מוט. מי שאוהב מרק לא טחון יכול לטחון חצי מרק וחצי להשאיר לא טחון. הטף מסרב לאכול מרק שבו חשים אתה ירקות אז אנחנו טוחנים את כל הכמות.

המרק מתבשל בסיר

כל השלבים בסיר

להגשה:

הכנתי קוביות דלעת בתנור – חתכתי קוביות קטנות של דלעת ,זילפתי עליהן שמן זית , סילאן , פלפל שחור ומלח ים והכנסתי לתנור לעשרים וחמש דקות.

קצצתי כוסברה טריה בקערית קטנה

קוביות סלמון ברוטב טריאקי – סלמון חתוך לקוביות מוקפץ בטריאקי ביתי (סויה, צ'ילי מתוק, סילאן)

למצטיינים הגשתי מנת מרק ובתוכה קוביות דלעת ,קוביות סלמון ומעל כוסברה

לפחות מצטיינים הגשתי סלמון וכוסברה

ולכלום פוד הגשתי רק עם קוביות הסלמון.

כל הפורמטים נאכלו בשמחה.

מרק דלעת

מנה מוכנה כתומה ושמחה

הכי כיף מרק בחורף סגרירי וגשום

©

