מרק ארטישוק ירושלמי וערמונים

יש ! בשעה טובה הגשתי את הפנטזיה האחרונה שלי ובמקרר נח לו עכשיו סיר עם שאריות המרק הקטיפתי והטעים למות. תקציר הפרקים הקודמים בשבועיים האחרונים (כמעט שלושה כבר ) חשקה נפשי במרק ארטישוק ירושלמי שנמצא כרגע בעונה והוא הירק האהוב עליי מכל. מדובר במוטציה חריגת מראה, מכוערת למדי בעלת צבע חום אדמה לא מושך וגידולים על הגוף. אבל וזה אבל גדול כמה שהוא מכוער ככה הוא טעים. ראשית הארטישוק הירושלמי או בשמו העממי בטטא קסביה הוא החורף במהותו. טעם אגוזי ,עמוק של אדמה. טעם ששואב אותך לחמימות נעימה, טעם של שמיכה מכרבלת ואש בוערת באח. אה אבל זה לא מה שרציתי לכתוב רציתי לספר שבשבוע שעבר על אף שכבר הייתי מספיק נחושה להכין את המרק ואף רכשתי ארטישוק אצל הירקן הכלום פוד טרף את הקלפים ועל שולחננו עלה מרק דלעת. ככה זה הגשמת הפנטזיות של כלום פוד קודמות לאלו של אמא.

איך אפשר לעמוד בחמידות של כלום פוד שכזה ?

איך אפשר לעמוד בחמידות של כלום פוד שכזה ?

במשך השבוע קרצו לי הארטישוקים החמודים (כן גם ירקות מכוערים יכולים לקרוץ ולעשות עיניים לא הכל זה מראה חיצוני בחיים..) עד שלא יכולתי יותר לעמוד בפיתוי  ולכן על אף שבועתי שכף רגלי לא תדרוך במטבח (יה רייט) למשך כמה ימים ,מצאתי את עצמי נלחמת לקלוף את הארטישוקים. עצה ידידותית, בבואכם לרכוש ארטישוקים אצל הירקן, אנא הקפידו לרכוש ארטישוקים כמה שיותר ישרים ,בלי גידולים מוזרים המתפרשים לכל הכיוונים, נכון לא תמיד זה אפשרי אבל תתאמצו, מה אכפת לכם זה יקל עליכם אחר כך. מכיוון שהכנת המרק היתה גחמה של רגע לא היו לי בבית שורש סלרי ושורש פטרוזיליה שבלעדיהם אף מרק אינו שלם, אבל היי החיים לא מושלמים. החלטתי בכל מקרה להכין את המרק ,הרי לא כל יום  מחליטים להגשים פנטזיה. בהחלטה של רגע בחרתי לשדך לו את שקית הערמונים בואקום שעמד לפוג תוקפה. (ערמונים הדבר השני האהוב עליי לא בכדי גם להם טעם אגוזי עמוק והם מוסיפים עקבות של מתיקות שמרסנת את הטעם התקיף של הארטישוק הירושלמי.)

מה צריך :

שמונה ארטישוקים גדולים למדי (שניים עשר בינוניים)

שקית ערמונים בואקום

גזר

כרשה לבן – בעיקר החלק הלבן וקצת מהירוק העדין

בצל /שאלוטס

תפוח אדמה בינוני

עלי סלרי וגבעולים

עלי כוסברה /פטרוזיליה

מה עושים:

קולפים את הארטישוק הירושלמי- אני קולפת בעזרת קולפן ונעזרת בסכין בחלקים הקשים ובקימורים –  להניח ארטישוק קלוף בתוך קערה עם מים כדי שלא ישחיר עד שאתם קולפים את האחים שלו וכן עד ששאר המרכיבים מוכנים.קוצצים את הכרשה ובצל. גזר ותפוח אדמה חותכים לקוביות.

בסיר מחממים כף וחצי שמן זית כשהשמן חם מוסיפים את הבצל והכרשה, מלח ים, רבע כף סוכר חום ופלפל שחור גרוס. מערבבים עד שהבצל והכרשה מזהיבים.

חותכים את הארטישוק לקוביות ומוסיפים לסיר יחד עם הגזר,תפוח אדמה וערמונים. מאדים ביחד כחמש עד עשר  דקות (תלוי בעוצמת הגז שלכם ) את כל המרכיבים.מערבבים מפעם לפעם.

מוסיפים ליטר וחצי מים וזר קשור של גבעולי ועלי סלרי וכוסברה או פטרוזיליה או שילוב של השניים. (לי לא היתה פטרוזיליה בעת ההכנה). מבשלים על להבת הגז הבינונית מכוונת למינימום אפשרי כ –  45 דקות.

אחרי 45 דקות בודקים אם הירקות שלנו רכים אם כן מוסיפים מלח ,פלפל שחור, אגוז מוסקט, שפריץ מיץ לימון  (חובבי חריפות יכולים להוסיף מעט צ'ילי גרוס).

מבשלים עוד חמש דקות לאיחוד המרכיבים ומכבים את להבת הגז.

מרסקים את המרק בבלנדר, מחזירים לסיר ומוסיפים 100 מיל' שמנת לבישול או שמנת מתוקה אם אתם באמת מושחתים 🙂 . (אם אתם ממש ממש מושחתים או סתם לא שומרים על משקלכם אז בשלב הראשון של אידוי הבצל והכרשה תוסיפו גם 20 גרם חמאה לשמן זית )

מבשלים עוד חמש דקות על להבה נמוכה  ומכבים.

להגשה:

אני הגשתי ככה עם זילוף של שמן זית וכמה גרגירי פלפל שחור גרוס ומלח ים אבל אם הייתי רוצה להגיש בארוחה חגיגית או להתפנק הייתי שוברת פקאן סיני ושמה במרכז קערת ההגשה או מוסיפה שני ערמונים שלמים במרכז הקערה.

אפשר גם להוסיף כמה גילוחי גבינת פרמז'ן שתלך פה מעולה וגם עירית קצוצה להוספת טאץ ירוק.

מנה של המרק הטעים בעל הטעם המעט מעושן

מנה של המרק הטעים בעל הטעם המעט מעושן

מסקנות :

אם יש לכם פנטזיות קטנות, רוצו להגשים זה פה בהשג יד וזה לא חייב להיות מושלם זה צריך להיות זמין (אם אני ויתרתי על שורש סלרי במרק כל אחד יכול לעשות את הויתורים הקטנים שלו)

לא יודעת מה דעתם של הילדים על המרק הזה כי לא חלקתי אותו איתם לא כי אני מחרישה (טוב נו אולי קצת כן התקמצנתי ) אלא כי לא איכשהו לא יצא לי להושיב אותם לארוחה כהלכתה, אבל המרק טחון ולא רואים את המרכיבים אז יש סיכוי טוב שהם יאכלו.

תמונות אין לי כמעט בעיקר כי כל כך רציתי כבר שיהיה לי כזה שלא עצרתי לחשוב.

מסקנה לא מפתיעה ארטישוק ירושלמי זה טעים. מסקנה לא מפתיעה שתיים , גם ערמונים זה טעים

ודבר אחרון הגשם חוזר בשלישי רביעי אז תתארגנו בהתאם כדאי לכם

©

