סלט גזר וצנון אסיאתי – סלט סאם סיי

כמעט שתים עשרה בלילה במקום לישון אני כותבת פוסט קצרצר על הסלט שאני הכי אוהבת. אז נכון שמחר בבוקר הרבה אחרי שהשעון יצלצל אני אנסה להתגלגל מיצועי ולהתניע את הבוקר החדש. אדדה לתוככי האמבטיה,בעיניים עצומות ,מחשבת את קיצי לאחור. אבל בדיוק כמו שאני מתקשה לותר על השינה בבוקר אני מתקשה לקבל אותה עליי בלילה. בלילות אני אוהבת להיות ערה.הבית השקט חוזר להיות הממלכה הפרטית שלי והמחשבות בראש שלי פתאום עושות לי שכל ומפסיקות להתחרות זו בזו בתחרות חסרת תוחלת. מה הקשר של כל הבלה בלה בלה לסלט אין לי מושג , אבל כדאי לכם לקרוא את המתכון בכל מקרה כי זה סלט מהמם. כזה מן סלט שבשבילו  אני מוכנה לותר על ארוחת צהריים (וערב אם אין ברירה ) ולאכול אותו במקום כי הוא כל כך טעים לי. זה לא סתם סלט טעים זה סלט נוסטלגיה שמזכיר לי את אמא שלי ,לא בגלל שחלילה הוא האוכל שגדלתי על ברכיו אלא בגלל המסעדה הסינית שבה אכלתי אותו לראשונה (ולשניה, ולשלישית וחוזר חלילה). מסעדת הבית שלנו, בזמנים ההם שאמא שלי היתה פה ואכלנו ביחד מדי שבת. בדרך כלל סעדנו במסעדות וזאת היתה המסעדה שהיינו חוזרים אליה שוב ושוב כשרצינו אוכל סיני ,אותנטי ,אמיתי. למסעדה קוראים הים הסיני יש במסעדה הזאת חן של פעם. האוכל כבר לא מה שהיה, אבל אנחנו עדין שבים אליה ולו רק כדי לראות את כל הסינים שבאים להתגעגע יחד הביתה. תמיד מגיעות לשם קבוצות גדולות של תושבי אסיה שעושים שם מסיבות געוגעים משלהן לבית במדינה אחרת ואנחנו חשים כאילו קפצנו לרגע לבייג'ין. גם מחיר העסקית שמוגש הוא אפשרי והעסקית אפילו מוגשת בשבת. עבורנו זאת  תפאורה הולמת למפגש פן משפחתי.אך הסיבה המרכזית, המהותית והחשובה מכולן לחזרה האינסופית שלנו למסעדה זה סוג האוכל. אוכל סיני הוא סגנון האוכל היחיד שאותו סבתי לא טוענת בכל תוקף שהיא מבשלת יותר טוב .יתרה מכך היא מתמוגגת ממנו על אף היותה פולניה מהספרים. פעם הסלט הזה היה חלק בלתי נפרד מהעסקית ותמיד ולעולם הייתי בוחרת אותו ולא באגרול למנה ראשונה. בפעם האחרונה שבאנו לאכול הוא לא היה בתפריט.בו ברגע ידעתי שאני חייבת לשחזר אותו בבית בדחיפות. בהזדמנות הראשונה ניסיתי ויצא לי בול.אין לתאר את האושר שחשתי .תדמיינו ילד בלונה פארק שאוכל שערות סבתא ואחרי שהוא מסיים הוא מקבל גם גלידה ופרס ככה בדיוק זה הרגיש!

סלט סאם סיי  (אולי לא ככה בדיוק אבל זה השם כפי שאני זוכרת אותו תחליקו לי)

מה צריך לסלט:

גזר מגורר למקלות דקיקים

צנון קלוף חלקית ומגורר למקלות דקיקים

אטריות שעועית שנחלטו לעשר דקות במים רותחים –מסוננות

מה צריך לרוטב:

חומץ אורז

ג'ינג'ר (גם כבוש קצוץ יהיה סבבה וגם טרי מגורר)

בצל ירוק לבן + ירוק

פלפל צ'ילי טרי – לפי מידת החריפות , הסלט אמור להיות חריף אבל תשחקו עם המינון

סוכר חום

מלח

מירין

צ'ילי מתוק

נגיעה קטנטונת של שמן שומשום

מה עושים :

בקערה מערבבים את מרכיבי הסלט ביחס בערך של שליש שליש שליש – אותה כמות של גזר ,צנון ואטריות שעועית. אני הכנתי לשלושה אנשים וכמדומני השתמשנו בשני גזרים גדולים , צנון וחבילה אחת של אטריות שעועית (לא חבילה גדולה , יש למצוא בחנויות מתמחות,אטריות שעועית בחבילה גדולה שמכילה עשר חבילות קטנות סגורות. זאת השיטה הכי נוחה להחזיק את האטריות הלא ידידותיות האלה  שכשהן לא חלוטות הן כמעט בלתי אפשריות לתפעול).כל אחד מהסועדים ,יכול היה לאכול את קערת הסלט  לבדו,לו לא היו עוד ארבע מנות ראשונות ושתי עיקריות בדרך. (דור שלישי תסלחו לי).

בקערה נפרדת מערבבים את מרכיבי הרוטב – מצטערת אבל אין לי כמויות הסוד שצריך להיות טעים.

אני אעריך פחות או יותר אבל לערבב ולטעום.

שתי כפות חומץ אורז

שלוש כפות מירין

כפית צ'ילי מתוק

חצי כפית שטוחה סוכר חום

אני שמתי פלפל צ'ילי אחד קטן קצוץ בלי גרעינים

קמצוץ מלח

בצל ירוק אחד

ג'ינג'ר מגורר רבע כפית או שלוש רצועות של הג'ינגר הקצוץ כבושות

לערבב היטב ולטעום – הטעם צריך להיות חמוץ מתוק חריף – כשהחמוץ לא משאיר צריבה לא נעימה בגרון.

החריפות חשובה ומהותית לסלט על כן גם אם אתם כמוני מתעלפים רק מריח החריף בכל זאת תתאמצו זה חלק בלתי נפרד מטעמה של המנה ומדגיש את כל טעמיה האחרים.

ככה הרוטב צריך להראות:

רוטב אסיאתי לסלט גזר וצנון

רוטב אסיאתי לסלט גזר וצנון

עם כף לשים שלוש כפות מהרוטב על המרכיבים שבקערה לערבב ולטעום. אני מעריכה שתצטרכו להוסיף כף או שתיים של רוטב אבל תערבבו ותבדקו יכול להיות שהכמות הזאת תספק אתכם. הסלט לא צריך להיות מוצף ברוטב אבל כן צריך שכל מרכיביו יהיו מצופים בו היטב

להתאפק איזה רבע שעה  (לפחות – אני רחמנית ) עדיף חצי שעה  שהכל יהיה ספוג ומלא טעם. לפני ההגשה לקשט עם קצת שומשום שחור.ולאכול (עם צ'ופסטיקס יותר טעים)

צבעוני ,רענן וטעים

צבעוני ,רענן וטעים

והכי הכי טעים להגיש עם כוסית צ'ויה (או בקבוק שלם זה כבר תלוי בכם)

לצערי הרב אין לי מירין המזווה שלי עצוב ומיותם ,מסתבר שיש מחסור במירין (זה כל כך עצוב כי מירין הוא מצרך יסוד אצלנו בבית). מחכה לחדש את המלאי בקרוב ואז מיד אני עושה לי כזה.

©

