נתחי חזה עוף בסומאק ושמן זית

מצד אחד ניתן לומר שאני מגשימה חלום ומדי צהריים מחכה לגסטרונום ארוחת צהריים ביתית על השולחן. מצד שני מה שפוגם בכל הפסטורליה הזאת זה שאימא שלו (כן, זו אני, מודה באשמה ) לא נמצאת לבושת סינר, עם סרט בשיער מחכה לו ליד הסירים. הוא בבית ואני מחכה לטלפון שלו בעבודה. בין לבין , האישה המשוחררת שאני היא,  מכינה גם לאבא של..  ארוחה מזינה מדי יום ובעיקר מבלה יותר מדי בזמנה במטבח.

הכי נורא שאין לי למי לבוא בטענות אלא לעצמי. זה לא שיושבי הבית באו בקובלנות או אמרו לי שצריך כל יום גיוון. זה לא שנכתב מסמך עמדה בשלושה העתקים שבו דרישה יומיומית לאוכל מרגש, חדשני ומעניין. זה לא שאין ארבעה מאכלים פשוטים שיאכלו בשמחה. אבל *לי* בוער באצבעות לנסות דברים חדשים. להכין מנות שטרם נאכלו ולהגדיל את מגוון הטעמים. אם כן כתוצאה ישירה ממי שאני, אמשיך לבלות במטבח לא מעט שעות ובמקביל אמשיך לעשות  מה שכל אישה במצבי עושה, מקטרת. מי מקטרת בשקט בדלת אמותיה ומי מקטרת בראש חוצות מעל דפי הבלוג שלה J.

בסופו של יום כשמגיעה השעה להודות באמת, זה לא באמת סבל , התשוקה שלי נמצאת במטבח ואני יכולה לקטר ככל שארצה. האמת היא שהמטבח הוא  המקום השמח שלי, בו אני יכולה לחוות  הרפתקאות מרגשות , לזווג זיווגים בלתי אפשריים ולצייר צבעים גסטרונומים. המצרך היחיד שחסר לי במטבח הוא זמן. כאישה שהיא אימא ,בת זוג ואדם, אני מנסה לדחוס לעשרים וארבע שעות האומללות שביממה קצת מכל דבר. עיקר הניסיון שלי בחודשים האחרונים הוא למקסם את היעילות של זמן המטבח ליצירת אוכל שהוא טעים , נגיש ומהיר הכנה. השלב הראשון להשגת מטרה זו , הוא לאבזר היטב את המזווה והמקפיא בחומרי גלם שיאפשרו לי להתקין מנות טעימות ובריאות בכלום זמן או יחידת הזמן הקרובה ביותר לכלום. חפירה קצרה במקפיא הביתה העלתה פרפר של חזה עוף שנקנה כמובן מבעוד מועד באטליז – בשר טרי ולא מוצר מעובד מוזרק מים מהמקררים בסופר. בבוקר רגע לפני שיצאתי לעבודה הוצאתי את חזה העוף הקפוא למקרר וברגע שהגעתי הביתה הוצאתי אותו להפשרה על השיש. בערך שעתיים על השיש  וחזה העוף ניתן לחיתוך ועבודה. חתכתי את הנתח ואת הפרוסות הנחתי במשרה. מהו פרפר חזה עוף?  פרפר ,זה הנתח ממנו מכינים לנו שניצלים באטליז. הפרפר מורכב משתי אונות המחוברות ביניהן המראה הכללי שלו מזכיר לב. היתרון שניתן לחתוך מהחזה חתיכות עבות למדי ולהימנע מייבוש הבשר בתהליך הבישול. מהנתח השלם ניתן להכין גם פסטרמה ביתית וגם רצועות נהדרות למוקפץ סיני / אסיאתי / מזרחי בעצם כל תיבול בו תחפצו. את המתכון שלהלן ניתן להכין כמובן גם עם חזות עוף שכבר מוכנים לשניצלים. כאשר מכינים את המתכון מחזה עוף שחתוך מבעוד מועד לשניצלים רצוי להקפיד ולקצר את זמני הצלייה כיוון שמדובר בנתחים דקים למדי דקה מכל צד וזה מוכן.

מה צריך :

חצי פרפר חזה עוף  חתוך לנתחים

שתי כפות שמן זית

כפית תבלין סומאק

מעט מיץ לימון

מלח ים אטלנטי – לפי הטעם

פלפל שחור גרוס – מעט גרגירים

רבע כפית סוכר חום

מה עושים :

חוצים פרפר חזה עוף לשניים ופורסים לנתחים בעובי בינוני, מאונה אחת התקבלו בערך כעשר פרוסות. (או שמפשירים חזה עוף חתוך לשניצלים)

בקערה מניחים את נתחי העוף ומוזגים עליהן שתי כפות שמן זית משובח.

מוסיפים לקערה מעט מלח ים , רבע כפית סוכר חום , שפריץ לימון וכפית סומאק.

מערבבים היטב את נתחי העוף והמשרה בעזרת כריות כפות היד עד שכל הנתחים מצופים יפה וזורחים בסגול.

נתחים של חזה עוף נחים בקערה במשרה

נתחים של חזה עוף נחים בקערה במשרה

סומאק (או בשמו היפה יותר עוג הבורסקאים בגלל תפקידו בימי קדמת דנן  כעוזר לרכך עורות) הוא אחד התבלינים החביבים עליי. ראשית הודות לצבע הסגול העז המפתה ושנית, חשוב יותר בזכות טעמו החמצמץ שמחמיא לבשר חזה העוף האנמי ומוציא את המיטב שבו. אפשר להשתמש במטאפורה שחזה העוף משמש כקנבס לצייר. יריעה לבנה נטולת אישיות שבמשיכת הצבע הנכונה הופכת למפתה , מסתורית ומלאת חיים.

במלוא הדרו הסגול

במלוא הדרו הסגול

לאחר שחזה העוף שלנו נח מנוחה של כחצי שעה בקערית המשרה. נחמם היטב מחבת פסים. נלהיט אותה היטב ובסבלנות. בהתחלה נחמם את המחבת על להבה גדולה. כאשר המחבת חמה,בעזרת מברשת סיליקון, נמרח מעט שמן זית על הפסים.

מחכה לצריבה במחבת

מחכה לצריבה במחבת

נניח למחבת להתחמם היטב עוד שתיים שלוש דקות. בזהירות נניח על הפלנצ'ה הלוהטת את נתחי חזה העוף. ניצלה אותם דקה מצד אחד עד שתתקבל צריבה יפה ודוגמת הפסים תקשט את הנתחים. נהפוך לצד השני. לאחר כחצי דקה ננמיך את האש.

לאחר דקה נוספת נוסיף את מעט הנוזלים שהצטברו בקערית בה היה חזה העוף שרוי. ולאחר דקה נוספת נכבה את האש.

זהו המנה מוכנה. יש משהו בשילוב הטעמים של הסומאק והצלייה על מחבת פסים בטמפרטורות גבוהות אשר יוצר אשליה שזו  מנה הנצלתה על גריל פחמים פתוח.

נתח מוכן וצבעוני

נתח מוכן וצבעוני

מוכן מחכה לצלחות או ללחם

מוכן מחכה לצלחות או ללחם

רעיונות הגשה:

אפשרות הגשה ראשונה והמומלצת מכולן לטעמי האישי  – פרסתי עגבנייה פלפלתי והמלחתי קלות. על פרוסות העגבנייה, הנחתי את נתחי חזה העוף, מעל זילפתי טחינה. הגשתי לשולחן עם טורטיות וכל אחד גלגל לעצמו מנה.

אפשרות הגשה מספר שתיים  – ככריך צ'יקן באגט. הכריך הלך עם הגסטרונום לבית הספר כארוחת צהריים טעימה ומזינה ליום לימודים ארוך. מומלץ בבאגט שאור ולהוסיף מעט בצל סגול לחובבים.

בהגשה לשולחן מעל העגבניות אשר מוסיפות לחות והטחינה מעל שמשתלבת מעולה עם הסומאק

בהגשה לשולחן מעל העגבניות אשר מוסיפות לחות והטחינה מעל שמשתלבת מעולה עם הסומאק

אפשרות הגשה שלישית  – עבורי אם הבית, זאת שמוכרת לעצמה שהיא בדיאטה אינסופית. הוספתי לסלט נתחי חזה עוף בסומאק כתוספת חלבונית המעשירה את ערכו התזונתי.

אפשר כמובן גם סתם כך לאכול על צלחת עם תוספת או לגנוב ישירות מהמחבת. לא משנה איך זה טעים בכל צורה. הכי חשוב יחסית למידת ההשקעה הנדרשת (אפס ) ללא ספק זאת מנה לפנתאון הביתי שלנו.

©

