פודינג סטיקי טופי תמר של האחת והיחידה נייג'לה לוסון

כשאהיה גדולה אני חולמת להיות נייג'לה לוסון. היא כה נערצת בעייני, אשה בכל רמ"ח אבריה שלא פוחדת להציג את מידותיה השופעות ואת תשוקתה לאכול. אשה שמעבירה מסר שצריך לחגוג את החיים, כל כולה חושניות. אני מסתכלת עליה ורואה בעייני דמיוני את סופיה לורן לשתיהן יש את אותה נוכחות מהפנטת ,בוערת !. אין לי ספק שלו חיו במאות קדומות, היו מעלים אותן על המוקד באשמת כישוף.
תוכניות הבישול של נייג'לה נפלאות. סגנון הבישול  לכאורה מעט מרושל, לא תמיד מדויק , היא מציגה בישול נגיש שאפשרי בכל בית. בסוף כל תוכנית ,אני מרגישה שהמטבח הוא מגרש משחקים שבו כולם מנצחים. (ותמיד אני מקנאה בהפתעות שיש לה במקפיא )

בטח עכשיו אתם מקמטים את המצח בתהייה מה יש לכם לעשות עם המידע המיותר שחשפתי בפניכם , צודקים  אולי זאת הקדמה מעט ארוכה אך למקלדת שלי יש חיים משל עצמה :-). אולם לא סתם שיתפתי אתכם באהבות הכמוסות שלי. החודש בפרוייקט של מנטקה ,חומר הגלם לכבוד ראש השנה ,הבא עלינו לטובה , הוא תמר. כמו תמיד פרץ היצירתיות מעורר ההשתאות שחבריי לפרוייקט מגלים הוא אדיר ,שווה לתת הצצה לראות מה עוד אפשר לעשות עם תמר אצל חבריי הבלוגרים.

הפעם מיד עם פרסום חומר הגלם ידעתי מה אכין. החלטתי להשאיר את היצירתיות בארון ולא להמציא מתכון משל עצמי אלא סוף סוף להכין מתכון מספר הבישול הראשון של נייג'לה שנקרא : " נייג'לה נותנת ביס" (הוצאת כנרת 2004). הספר נמצא ברשותי משהו כמו עשר שנים, החל בפעם הראשונה שעיינתי בו,צדה עיני מתכון הורס של פודינג טופי תמרים. קראתי את המתכון המון פעמים אבל איכשהו אף פעם לא יצא לי להכין אותו. כל פעם חזרתי לעיין בעמוד שבו המתכון מופיע , קוראת ,מתמוגגת ובסוף מכינה משהו אחר. הפעם נפלה לידי ההזדמנות כפרי בשל ולא התכוונתי להחמיץ אותה.
הכנתי את המתכון כלשונו לא שיניתי דבר. אני אביא אותו במדויק בדיוק כמו שמופיע בספר הוא נותן תוצאה מושלמת. לטעמי ניתן להוריד מעט מכמות הסוכר ובקורלציה גם לקצץ מעט כמות המים הרותחים שיוצרים את סירופ הטופי אבל טרם הספיקותי לנסות.

עוגת סטיקי טופי של נייג'לה לוסון:

מה צריך :

לעוגה:
100 גרם סוכר חום
175 גרם קמח תופח
125 מיליליטר חלב 3%
1 ביצה
1 כפית תמצית וניל
50 גרם חמאה מומסת
200 גרם תמרים יבשים קצוצים – אני רכשתי תמרים קצוצים בואקום הם מושלמים למטרה זאת.
לרוטב טופי :
200 גרם סוכר מוסקבדו כהה
25 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנטנות
500 מילילטר מים רותחים

אלו התמרים בואקום שהשתמשתי בהם. מאד נח , הכי קרוב לטבעי ובלי לעבוד קשה.

אלו התמרים בואקום שהשתמשתי בהם. מאד נח , הכי קרוב לטבעי ובלי לעבוד קשה.

מה עושים :

מתחילים עם העוגה –
במתכון כתוב תבנית בנפח ליטר וחצי. לא ממש ידעתי מה זה אומר אז לקחתי תבנית שנראתה לי מתאימה – תבנית בקוטר 28 שנראתה לי עמוקה למדי. מדדתי ליטר וחצי מים ושפכתי לתבנית. התבנית הכילה את המים בנוחות אבל מצד שני לא היה הרבה מקום נוסף למים נוספים, כך הבנתי שהתבנית מתאימה בול.

חיממתי את התנור לטמפרטורה של כ – 190 והתפנתי להכין את הבלילה.

מכינים שתי קערות. קערה לחומרים היבשים וקערה לחומרים הרטובים.

בקערת היבשים מערבבים סוכר וקמח.

לקערת הרטובים שופכים חלב. אליו מוסיפים ביצה ,וניל וחמאה מומסת. טורפים היטב.
את תערובת החלב שופכים אל קערת היבשים תוך ערבוב עם כף עץ עד שהמרכיבים מתאחדים. מקפלים את התמרים הלחים לתוך התערובת. (ניתן לקחת כף של מים רותחים ולערבב בקערה יחד עם התמרים מהואקום כי הם די גוש מוצק והמים עוזרים להם להיות יותר רכים ונוחים לשימוש ,אני לא עשיתי את זה פשוט פוררתי וחתכתי מעט וקיפלתי היטב לתוך התערובת). שופכים את תערובת העוגה לתבנית מצופה בנייר אפיה משומן קלות בחמאה. התערובת לא ממלאה את כל התבנית וזה בסדר כיון שבמהלך האפיה התבנית תתמלא ברוטב הטופי המממכר.

ממשיכים לשלב ב' – הרוטב.

מפזרים באופן אחיד על תערובת העוגה את סוכר המוסקבדו ומפזרים מעל את קוביות החמאה. מעל כל זה שופכים את המים הרותחים.

זה הכל בסך הכל. את כל הכבודה הזאת מעבירים לתנור החם.

מפזרים סוכר מוסקבדו ומנקדים בחמאה

מפזרים סוכר מוסקבדו ומנקדים בחמאה

ככה זה נראה לאחר הוספת המים הרותחים. לא משהו אבל כל מסתדר אחרי השהייה בתנור.

ככה זה נראה לאחר הוספת המים הרותחים. לא משהו אבל כל מסתדר אחרי השהייה בתנור.

אופים 45 דקות פחות או יותר כל אחד וביצועי התנור שלו.חשוב לשמור על מרקם ספוגי של העוגה שלא תהיה אפויה יתר על המידה ותהיה ככל עוגה בחושה אחרת.

התוצאה הסופית – אי של עוגת תמרים ספוגית ,רכה ונעימה למגע (קצת קופצנית) ומסביב לה רוטב חום כהה ,מתוק שכולו נחמה גדולה. אה כן וריח גן עדן במטבח.

יאם

אחרי שחיכיתי עשר שנים להכין את העוגה מסקנותיי הן שזאת עוגה כה פשוטה להכנה ומאידך כה מענגת. כל הטועמים התמוגגו. אפילו האבא של שאינו חובב מתוקים אהב אותה מאד.העוגה נשמרה יופי במקרר למספר ימים בהגשה חיממתי גם בתנור וגם במיקרו. שתי האפשרויות נתנו תוצאה מצוינת. בספר ממליצים להגיש עם גלידה, קצפת או קרם פרש. לטעמי הכי מוצלח קרם פרש או שמנת חמוצה. העוגה מתוקה מאד אבל אולי בגלל שהמרכיב המתוק הוא תמרים וסוכר חום אז זאת מתיקות אפשרית.

IMG_5016

אין לי ספק שזאת התחלה של ידידות מופלאה ביני לבין העוגה והיא עוד תעלה פעמים רבות על שולחני. כבר עכשיו מתכננת לה מקום של כבוד בשולחן החג.

©

 

