בית מארח (שוב) שרדתי כדי לספר

בית מארח שתי מילים מאיימות שכל הורה פוגש לפחות פעם אחת עת ילדיו נמצאים במסגרת חינוך כלשהי. בואו נסתכל רגע לתוך רגש האימה וננסה לתהות על מקורו.
האם זה הבלגן שיוצרים חמישה גמדונים בטווח הגילאים 5-7 ? אולי , אך אני מניחה שלא זה הענין, כיוון שבסופו של דבר חצי שעה פנויה וסמרטוט רצפה פותרים את הבעיה הזו.
האם הבעיה היא במציאת פעילות כיפית להעביר איתה את השעתיים האלה ?
אני מניחה שלא כי הרשת מלאה ברעיונות פשוטים וישימים. החשש האמיתי לדעתי הוא מהמפגש עם ילדים שהם לא שלך,הפחד שלא תצליחו לשעשע אותם ,שהפעילות תהיה קצרה מדי שיהיה להם זמן חופשי שהם לא ייהנו  ובראש הרשימה שלא תעשו רושם טוב על ההורים שלהם. הסירו דאגה מליבכם. מדובר על השעתיים שחולפות הכי מהר בעולם. פגישה חד פעמית החולפת במהירות האור. גם אם במקרה הפעילות שהכנתם משאירה זמן פנוי, הילדים מאושרים מהאפשרות למשחק חופשי . לגבי ההורים שלהם ? הם ? הם, בכלל אסירי תודה שנתת להם שעתיים חופשיות. והבית ?תזמינו עוזרת למחרת :-).

אחרי שאמרתי את כל זה ומפלס הלחץ ירד אני פונה לפרקטיקה נקרא לזה "הפקת אירוע בית מארח" אפשר לקרוא עוד גם בפוסט הזה.

השלב הראשון הוא בחירת התאריך – הכי קל לצוות את האירוח לאחד ממועדי ישראל ואז הנושא של הבית המארח הוא ברור וטבעי (חנוכה, פורים ,יום העצמאות וכו'). אם בחרתם תאריך שאינו צמוד לחג אפשר לבחור נושא כללי רצוי מוטיב מעולמו של הילד המארח ולייצר סביבו פעילויות (פיראטים ,דינוזאורים ,מדינות סובב עולם , כדורגל וכיו"ב)

השלב הבא בחירת הפעילויות לבית המארח. אני מציעה  להכין כחמש פעילויות אבל בפועל לקיים לא יותר משלוש. אנו מכינים חמש פעילויות על מנת שתרגישו בטוחים שיש לכם מספיק פעילויות למלא את כל הזמן ושתהיה לכם פעילות מוכנה בשלוף אם תזדקקו לה.
בפועל שלוש פעילויות הן די והותר הן מבחינת שיתוף הפעולה של הילדים והן מבחינת הרצון שלהם לנצל את הזמן למעט השתוללות ומשחק חופשי.חשוב להקפיד על גיוון הפעילויות: פעילות יצירתית / פעילות משחקית /פעילות טעימה / פעילות ספורטיבית/ פעילות מחשבתית .בבואכם לבחור את סוג הפעילויות תזכרו תמיד באיזה סוג ילד מארח מדובר אם הוא יותר תזזיתי, פיזי אז שיהיו יותר פעילויות דינאמיות. אני מאד אוהבת שהילדים המתארחים יצאו הביתה עם תוצרים והפתעה קטנה ומשמחת.
קרוב למועד האירוח מומלץ לשתף את הילד המארח בתוכנית. להתייעץ איתו לגבי הפעילויות ואף לתת לו לבחור את אלו המועדפות עליו. אפשר לוודא איתו מה הוא רוצה להגיש לארוחת ערב (עדיף לתת לו בחירה מתוך שתיים שלוש אפשרויות ולא כשאלה פתוחה ). אפשר לתכנן איתו ביחד את ההזמנה שהוא רוצה להכין.
מספר  ימים לפני מועד האירוח לעשות איתו שיחת תיאום ציפיות איך אתם מצפים שהוא יתנהג ,להסביר לו שאולי יהיו חברים שיצטרכו את העזרה שלו להרגיש בנח, לדבר על כמה מותר להשתולל ומה הגבולות בבית. להסביר לו שהוא המארח והוא נותן דוגמה אישית ומה שהוא יעשה יעשו גם חבריו לכן אם הוא מעוניין בהצלחת האירוע אנו זקוקים לשיתוף הפעולה שלו.להגיד לו גם שאתם שמחים ומתרגשים לא פחות ממנו  לפגוש את חבריו לכיתה ולארח אותם.

ארגון ולוחות זמנים :

***לי מאד נח לפרוש את ההכנה על פני מספר שבועות ככה אני יכולה לנצל חלונות זמן פנויים להכנות.***
שלב ראשון – להכין רשימה של כל הדברים שצריך לקנות לטובת הפעילויות והכיבוד.

שלב שני – לבצע את הרכישות ולהכין ערכות מסודרות לכל פעילות. ממש לייצר ערכת עבודה לכל ילד אם יש חומרי יצירה כמו מדבקות או כל מיני דברים שניתנים לחלוקה אז לחלק שווה בשווה בין הילדים שלכל ילד יהיה את המוצרים שלו על מנת שלא יהיו מריבות על חומרי הגלם מהסוג של "למה לו יש יותר/ הוא לקח יותר / לא נשאר לי".

שלב שלישי – כשבוע לפני האירוע לפנות אחר הצהריים עם הילד ולהכין בצוותא הזמנות אישיות לכל אורח. במקביל לשלוח מייל הזמנה להורים של הילדים המתארחים או לפתוח קבוצת ווטסאפ לטובת העניין עם פרטים מלאים כתובת , טלפון , שעות האירוח. אני פניתי  להורים בבקשה להלביש אתה ילדים בבגדים נוחים שניתן להתלכלך בהם כי עבדנו עם גואש וממתקים.

שלב רביעי – ערב קודם (מי שבבית בבוקר אז במהלך היום) להכין את הבית. לסדר אותו. להכין פינת עבודה מסודרת. אצלנו זה היה שולחן פינת האוכל שכיסיתי אותו בשעוונית שקופה. את כל מה שצריך לפעילות הראשונה מניחים על פינת העבודה ואת שאר הפעילויות לארגן בהישג יד מסודרות לתחילת עבודה מיידית. חדרים שלא רוצים שהילדים יכנסו אליהם לסגור את הדלת.רצוי להכין למתארחים מרחב נוסף למשחק חופשי משותף. אפשר להניח בצורה מזמינה מספר משחקים כיפיים (סוס נדנדה , משחקי קלפים, כדורגל שולחן , באולינג , פליימוביל ) כדי שלא יהפכו את כל ארון המשחקים. המארח בוודאי ירצה לקחת את חבריו לביקור בחדר שלו. מה שאתם לא רוצים שיהיה נתון לחסדיהם של חמישה ילדים מתרגשים תחרישו בארונות או במקומות גבוהים (נניח לגו מלא חלקים קטנים).

שלב חמישי – נשימות. האירוע (ח) הזה קטן עליכם והולך להיות מוי כיף. תזכרו מדובר בחמישה ילדים שמתרגשים לבקר אצל חבר לכיתה. חלק ירגישו נבוכים חלק ירגישו יותר מדי בבית. תיהנו  מהם בסך הכול הם מצחיקים ומתוקים הם ילדים וככאלה הם מאד אוהבים שנותנים להם תשומת לב והרי אחר הצהריים הזה כולו תשומת לב אז זה מצב של ניצחון ודאי.

לו"ז אירוע

קבלת פנים- שולחן קטן עם כיבוד קל מיץ פטל , עוגיות , פירות , בייגלה
פעילות יצירה כלשהי
חמש – עשר דקות הפסקה למשחק חופשי
פעילות נוספת (יצירה באוכל / פעילות מחשבה )
חמש – עשר דקות הפסקה
פעילות משחקית / ספורטיבית
ארוחת ערב
משחק חופשי , פיזור וחלוקת שקיות תוצרים והפתעה.

הצצה לבית המארח שלנו:

הבית המארח שלנו נערך בצמוד לחג החנוכה.באופן טבעי בחרתי להתמקד באחד מסממני החג. הנושא שבחרנו אני וכלום פוד היה "סביבונים" מה שהתגלה כהצלחה כי בכל שאר הבתים המארחים התמקדו בחנוכיות :-). גם מי שלא עושה בית מארח בסמיכות לחנוכה יכול בקלות רב להתאים את הפעילויות שעשינו לבית מארח ליום יום.

הכנו הזמנה מנצנצת וצבעונית – רכשתי במקס סטור שמיניות בריסטול צבעוניות וגזרנו אותם בצורה בית לבקשת כלום פוד. בנוסף רכשתי מדבקות תלת מימד ,מדבקות סול עם נצנצים ,מדבקות עיינים זזות וכלום פוד קישט להנאתו את הבית.הדבקנו לבית דלתות מבריסטול צבעוני בצבע שונה ובתוך הרקע של הדלתות כלום פוד כתב כמה מילים לאורח. אני הכנתי הזמנה מסודרת להורים עם פרטי האירוח והדבקנו אותה להזמנת הבריסטול.

הזמנה מנצנצת

הזמנה מנצנצת

ההזמנות מחייכות

ההזמנות מחייכות

ארוחת ערב – כלום פוד בשלב ראשון ביקש שאכין משה בתיבה אחר כך הוא התחרט וביקש פיצה. הכנתי ערב קודם את הבצק וממנו הכנתי שתי פיצות משפחתיות מהמתכון המעולה הזה. אפיתי את הבצק חצי אפיה, ציננתי קלות עטפתי בניילון נצמד והקפאתי. בעת האירוח לאחר שהוצאתי את העוגיות שאפינו בתנור הגבהתי הטמפרטורה  ל – 230 מעלות לטובת אפיית הפיצות. אחרי הפעילות השלישית הוצאתי את הבצק מהמקפיא מרחתי ברוטב עגבניות של יכין (רוטב פסטה לילדים) ופיזרתי גבינה צהובה מגוררת שחיכתה לי במקרר בשקית (רכשתי אותה כבר מגוררת). הכנסתי לתנור ובערך עשר דקות אחרי כבר הייתה פיצה חמה וטעימה. בזמן שהם אכלו את הפיצה הראשונה הכנסתי את השנייה לתנור.

הפעילויות:

1. קישוט וצביעת סביבוני עץ – רכשתי ערכות מוכנות של סביבוני עץ (יש כל מיני ערכות עץ מוכנות לרכישה בכל מיני נושאים אפשר גם לעשות שלט לדלת או מסגרת לתמונה בימים שאינם חג). רכשתי צבעי גואש יפים של פלדע ,צבעי מטאל וגם צבעים רגילים. לכל ילד חיכתה ערכת סביבון. קערה חד"פ ובה הסביבון ,מכחול, מדבקות תלת מימד מכמה סוגים.

קערת פעילות אישית לכל ילד

קערת פעילות אישית לכל ילד

במרכז השולחן הנחתי את צבעי הגואש, טוליפים, מכחולים נוספים וחבילת מגבונים. ליד כל ילד הנחתי כוס קטנה עם מים לניקוי המכחולים. הילדים צבעו להנאתם את הסביבונים. הכנתי מבעוד מועד חתיכת קרטון עליה כל ילד הניח סביבון לאחר שצבע על מנת שיתייבש. בזמן שהסביבונים מתייבשים עברנו לפעילות השנייה.

סביבונים

סביבונים

  1. הכנת עוגיות סביבונים – ערב קודם הכנתי יריעות בצק פשוט של עוגיות מהמתכון של קרין גורן שהוא מבוסס שמן ולכן נח לעבודה יותר מעוגיות חמאה. כל ילד קיבל יריעת בצק ובעזרת קורצנים של סביבון יצר עוגיות סביבונים. קרצנו צורות נוספות כמו לב ופרח והלהיט צורה של כוכב . הכנתי מראש תבנית תנור עם נייר אפיה מחולק לארבע ועל כל רבע כתבתי שם של ילד. את העוגיות שהוא יצר הנחתי ברבע שלו כך לא היה בלבול מה שייך למי. הכנסתי את העוגיות לתנור שחומם מראש ל -180 מעלות.
    יריעות בצק אישית

    יריעות בצק אישית

    יריעות בצק לכל ילד שמכינים יום קודם

    יריעות בצק לכל ילד שמכינים יום קודם

     

  2. הכנת סביבוני מרשמלו – קניתי נשיקות של הרשי שמתי לכל ילד בקופסה חמש נשיקות כאלה. במרכז שולחן העבודה שמתי קערה ענקית מלאה מרשמלו ,קערה ענקית מלאה בבייגלה וקערית עם חמישים גרם שוקולד חלב מומס שימש כדבק . לכל ילד היה מקל ארטיק מעץ למרוח את הדבק השוקולדי בערכת העבודה שלו. הילדים מרכיבים את הסביבון. לוקחים מרשמלו מי שרוצה יכול לכתוב את האותיות נ,ג,ה,פ בעזרת טוש אכיל שקונים בחנויות המתמחות. לוקחים בייגלה ומסובבים אותו כמו בורג לתוך המרשמלו שישמש כמקל לסביבון. לוקחים מעט שוקולד מומס ומורחים את המרשמלו ומדביקים נשיקת הרשי והנה סביבון מתוק לתפארת. בשלב הזה הילדים אכלו כמעט קילו מרשמלו ושקית גדולה של בייגלה. מי שיוצר את הפעילות לא בימי החנוכה ניתן לעשות מאותם מרכיבים רובוט. את זה הילדים גילו לי :-). הרובוטים יוצאים ממש חמודים. הבייגלה זה הרגליים והידיים, הגוף מרשמלו ונשיקות ההרשי הפכו לכובע. ניתן לצייר פנים בעזרת הטוש.

    סביבוני מרשמלו מוכנים

    סביבוני מרשמלו מוכנים

  3. אחרי כל אלו נתתי להם זמן משחק חופשי. בינתיים הוצאתי את העוגיות קיררתי אותם קצת , הנחתי לכל ילד את שלו על צלחת עם השם שלו. ניקיתי את שולחן העבודה ושמתי עליו את החומרים לקישוט העוגיות. רויאל מזויף (אבקת סוכר עם טיפונת מיץ לימון + צבע מאכל מערבבים נמרצות עד לאיחוד ) בצבעים כחול , אדום ולבן. ומיגוון סוכריות לקישוט החל בעדשים וכלה במזרה בכל מיני צבעים. הזמנתי את הילדים לשולחן וכל ילד קישט לעצמו את העוגיות. הנחתי אותם להתייבשות. על גבי הצלחות עם השמות.רויאל צבעוניקישוט עוגיות בפעולה
  4. הכנו להם תשבץ גדול על בריסטול. במרכז התשבץ לאורך כתבנו את המילה סביבון ואת ההגדרות המצאנו מתוך המילים הללו. את ההגדרות הם פתרו יחדיו וכל ילד הוזמן לכתוב הגדרה.

    התשבץ מלא

    התשבץ מלא

  5. ארוחת ערב
  6. אחרי ארוחת הערב הילדים רצו להמשיך לשחק יחד הם החליטו לעשות הצגה. נתתי להם לעסוק בשלהם והכנתי לכל אחד שקית הביתה. שבה כל ילד קיבל סביבונים שקניתי. כשהכנו את ההזמנות הכנו גם פתק תודה שהשתתפתם והצמדנו לכל שקית. בשקית שמנו להם את סביבוני העץ עם כל הקישוטים שלא הספקנו לעשות. את סביבוני המרשמלו בשקיות צלופן. את העוגיות לקחו על צלחות חד"פ כי הן היו צריכות עוד להתייבש. ההורים החלו להגיע ועשינו צפייה משותפת בהצגה שהילדים המציאו. הם אף העלו שוב את ההפקה בכיתה יום למחרת.

    שקית גודי'ס הביתה

    שקית גודי'ס הביתה

 

אני לא מכחישה מדובר בהרפתקה מעייפת אבל בסך הכול היה משעשע. מקסים לראות איך כל ילד הוא עולם ומלואו. איך כל אחד עובד אחרת וחושב אחרת ומדבר אחרת ושם דגש על דברים אחרים. בהצלחה לכל מי שמארגן לו הרפתקה כזאת משל עצמו. לזכור ליהנות גם מהתהליך וגם מהאירוע לצמצם עד כמה שאפשר חיכוכים ולזרום עם הילדים.

 

©

 

 

מודעות פרסומת