אוסבוקו ברוטב יין אדום ותפוזים

לאהבת המטבח יש שני פנים מצד אחד זה כיף להיות האמא הבשלנית זו שרוקחת תבשילים מדי יום במטבחה ויוצקת בהם אהבה ודמעות. מצד שני ,אצלי לפחות זה יוצר סוג של שעבוד מרצון שמדרבן אותי להכין כל יום אוכל טרי. אין כמעט יום שעובר בלי שאבלה במטבח. השעות במטבח באות כמובן על חשבון דברים אחרים ,למשל השפיות שלי ,אך זו בכל מקרה לא הייתה בשפע בנמצא מלכתחילה .

החלק הקשה ביותר ברוטינת הבישולים היום יומית זה דווקא לא הבישול האקטיבי אלא ההחלטה מה אבשל גיליתי שכשאני מכינה לו"ז מסודר בראש לכל ימות השבוע זה מסייע לי ברמת ההתארגנות ברכישת המצרכים וכן בהפשרת הרכיבים שאזדקק להם במקרר רגע לפני שאני יוצאת לעמל יומי. חלק מהדברים נמצאים דרך קבע במקפיא הביתי ואז אני שולפת אותם וחלק אני רוכשת בתחילת השבוע בביקור באטליז אצל הדייג או בסופר כדי לקבל השראה מחומרי הגלם.

בשבוע שעבר קפצתי לאטליז ועייני נחו על אוסבוקו בקר עסיסי שבמרכזו עצם נהדרת למכרסמים שאני מגדלת. יש בבית ריבים אינסופיים על עצמות לפעמים אני צריכה להסליק אותם עבור האבא של והוא נאלץ לאכול אותן באישון ליל אחרי שמקס ומוריץ קרסו אל מיטותיהם.

רכשתי שני נתחים יפים במשקל כולל של 750 גרם , אשפזתי אותם במקפיא ואז בעת הצורך שלפתי אותם ערב קודם והנחתי להפשרה איטית במקרר עד שיהיה לי זמן אחר הצהריים לטפל בתבשיל.

נתחים יפים של אוסובוקו

נתחים יפים של אוסובוקו

זה נשמע די בומבסיטי להכין קדרת אוסובוקו באמצע שבוע עבודה וחוגים אבל האמת שזה פשוט למדי נדרשת בערך רבע שעה של התעסקות ,אחר כך התבשיל מתבשל שעות ארוכות על אש קטנה ולא זקוק כמעט לתשומת לב נוספת.

קדרה זה תבשיל כיפי כי אפשר להוסיף לו המון ירקות גם כאלה שכבר כמעט מצאו את מותם במקרר. רצוי להשתמש בירקות שורש שמוסיפים טעם של אדמה ועומק לתבשיל וגם לא מתפרקים בבישול הארוך. אני הפעם התפשרתי על מה שמצאתי בבית כיוון שלא היה לי זמן לבקר אצל ה"יקרן" השכונתי.

אוסובוקו בקר ברוטב יין אדום ומיץ תפוזים:

חגיגה של מרכיבים

חגיגה של מרכיבים

מה צריך :

שני נתחי אוסבוקו – 750 גרם (אפשר להוסיף עוד נתח מבלי להגדיל כמויות של שאר המצרכים)
שני גזרים – קלופים חתוכים לחתיכות גסות
שני בצלים סגולים – חתוכים לטבעות
שש – שמונה שיני שום שלמות קלופות
סנטימטר שורש ג'ינג'ר קצוץ קלוף קצוץ
*אגודת תבלינים קשורה בסרט – פטרוזיליה , כוסברה , טימין, רוזמרין
רבע כרוב אדום קצוץ לרצועות
אני הוספתי גם רבע כרובית מופרדת לראשים – אבל הכרובית מתפרקת אם לא אכפת לכם "הלכלוך" הזה אז היא מעשירה את הנוזל בטעם אבל בהחלט אפשר לותר עליה.
כוס יין אדום
כוס מיץ תפוזים
שלושה כוסות מים פושרים
מלח ים
פלפל שחור
מעט קינמון
סוכר חום
כף סילאן

*רכשתי בסוהו פולקה עוף מסיליקון (אין לי אחוזים בחנות לצערי ) שאליה ניתן להכניס עשבי התיבול ואז הם לא מתפזרים בתבשיל. ניתן להוציא אותם בקלות לאחר שתרמו את ניחוחותיהם לתבשיל. בהתחלה המוצר נראה לי קטן ולא יעיל אבל היום לאחר מספר שימושים אני מבסוטה ממנו וניתן לדחוס פנימהלא מעט תבלינים.

הירקות מסודרים יפה ומחכים לתורם להכנס לקלחת

הירקות מסודרים יפה ומחכים לתורם להכנס לקלחת

מה עושים:

1. את נתחי האוסובוקו מוציאים מהמקרר לפחות כשעה לפני הבישול על מנת שהבשר יהיה בטמפרטורת החדר. משמנים במעט שמן זית ופלפל שחור תוך כדי עיסוי את הנתחים ומטגנים אותם כדקה מכל צד לצריבה יפה בסיר כבד בעל ציפוי לא דביק. מוציאים את הנתחים לצלחת ומכסים בנייר כסף.
2. מוסיפים לסיר כף שמן , מכניסים לסיר את הבצלים הקצוצים מפזרים מעט מלח ים , פלפל שחור וסוכר חום. מזהיבים את הבצלים ,כשהם זהובים מוסיפים את הג'ינג'ר והכרוב הסגול. מטגנים תוך כדי ערבוב עד שהכרוב מאבד מנפחו ונראה מעט סמרטוטי.
3. מוסיפים את הגזר ואת שיני השום .מבשלים יחדיו בערך כעשר דקות. לא שוכחים לערבב מדי פעם.
4. לאחר כעשר דקות מוסיפים את נתחי האוסבוקו הצרוב ואת כוס היין ומבשלים על אש גבוהה עד שכל האלכוהול יתאדה. לאחר בערך כשלוש דקות מוסיפים את מיץ התפוזים , את המים את אגודת התבלינים והכרובית אם בא לכם להוסיף (אפשר גם להוסיף אותה בשלב האחרון אז היא לא תהפוך לסמרטוט). מוסיפים מעט פפריקה אדומה חריפה או מתוקה לפי טעמכם ומעט קינמון. מבשלים על להבה גדולה עד לרתיחה.
5. מכסים את הסיר. מעבירים ללהבה בינונית נמוכה ושוכחים למשך כשעה וחצי. לאחר שעה וחצי בודקים מה שלום התבשיל. טועמים ומתקנים טעמים לפי טעמכם מוסיפים כף סילאן , מלח, קינמון , פלפל מכסים ומעבירים ללהבה נמוכה.
6. מבשלים עוד כשעה על להבה נמוכה וטועמים שוב. התיבול נוטה להיעלם בבישול כה ארוך תבדקו מה צריך לתקן. מסירים את המכסה.
7. מגבירים מעט את הלהבה הנמוכה לבעבוע עדין וצמצום נוזלים לעוד כחצי שעה – שעה לפי הזמן שיש בידכם. טועמים מתקנים תיבול בפעם האחרונה ומכבים.
מגישים על אורז לבן עם הרבה רוטב תחת נתח הבשר העסיסי ולא שוכחים את העצם.

נתח מוכן בצלחת

נתח מוכן בצלחת

קוטפים את מחמאות הגסטרו המעריף בשיא הרגש: "אחלה אמא היה טעים היום, בעיקר האורז מה שמת עליו ? "
מתקשה לעצור את עצמי לא להזכיר לו שעד לפני חצי שנה הוא לא סבל אורז ואומרת במתיקות, גסטרו שלי ,זה הרוטב של הקדרה יין אדום ותפוזים". עיניו נדלקות באושר והוא פונה אליי כמו חתול צ'שייר יא נתת לי יין … כן אני אומרת לו בטעם של יין אבל האלכוהול התנדף בבישול.
"אה" עונה הוא תגובה מעט מאוכזבת ואז הוא משלים ואומר "אבל יין בכל זאת יין" ומחייך.

©

