עוף ממולא באורז עם פתיתי גזר בניחוחת כמון וקארי

פעם כשאני אהיה גדולה (או ליתר דיוק עוד יותר גדולה כי גם עכשיו אני לא ממש פיצית בשום פרמטר). אני אלמד להזמין אורחים ולבשל ארוחה שהולמת את מידותיהם עד אז יישאר לי מקרר מפוצץ בהמון אוכל פוסט אירוח, מה שיתברר כהברקת המאה בשבת עצלה של צהריים כשלאף אחד אין כוח לבשל. האורחים שלנו היו הוריו של האבא של,שהם לשמחתי הכי משפחה שיש בניגוד לנפשות הפועלות שמרכיבות את קשריי הדם שלי. למשפחה שלו  יש רצון ונכונות לבלות ביחד. כמיטב המסורת (שלי )  הכנתי המון מנות שאף אחת מהן לא הכנתי קודם. אני אף פעם לא יודעת אם אני ממש גיבורה או ממש טיפשה להתנסות על אורחים אבל זאת המוטיבציה הבישולית שלי, חדשנות והתנסות.הסובבים למדו להשלים עם זה באהבה מה גם שזה לא נגמר למזלי בפיאסקו (בדרך כלל). בארוחה הזאת התרנגול ניצח ופילס את דרכו לדפי הפוסט. מדובר במנה שהיא ארוחה שלמה (ביחד עם סלט ירוק / ירקות ) על אף המורכבות המילולית של המתכון בפוסט הביצוע פשוט למדי ומעבר לפשטות הביצוע ניתן להכין את המנה בבוקר, לשמור במקרר ולאפות אותה רק בערב לפני בוא האורחים.

עוף ממולא בפתיתי גזר בניחוחות כמון וקארי

מה צריך:

  • עוף אחד נקי מכל החלקים שאפשר לדחוס לו מילוי בחלל הבטן – אני זכיתי בעוף חמוד שמשקלו כמעט שני קילוגרם.
  • שתי כוסות אורז בסמטי
  • חמישה גזרים בינונים
  • שני בצלים  סגולים בינונים
  • שליש צרור עירית קצוצה
  • שמ"ז
  • סילאן
  • מלח אטלנטי גס
  • תבלינים : כמון, אבקת קארי (צהובה דומה לחוויאג') , פפריקה מתוקה , צ'ילי חריף, סוכר חום
  • חצי כפית גרידת לימון

מה עושים :

קודם כל מתחילים עם האורז

בסיר מחממים שלוש כפות שמן זית. אל הסיר מוסיפים שני בצלים סגולים קצוצים, זורים חצי כפית סוכר חום,מעט מלח ופלפל שחור,מערבבים.מטגנים את הבצל עד שהוא הופך לשקוף זהבהב (קצת קשה להבחין בהזהבה קלה בבצל הסגול אפשר לטעום המרקם צריך להיות רך ומתמסר). להוסיף לבצלים את פירורי הגזר (לקצוץ את הגזרים במעבד מזון לפירורים דקים ) ולערבב היטב כך שכל הגזר יצופה בשמן. להוסיף כף סילאן ,כפית כמון, חצי כפית קארי לערבב היטב. להוסיף את האורז ולערבב נמרצות עד שגרגירי האורז יהפכו לשקופים קלות. בשלב הזה להוסיף שתי כוסות מים, עוד כחצי כפית כמון, שלושת רבעי כפית מלח, סיבוב מטחנה של צ'ילי חריף ואת גרידת הלימון לערבב לטעום ולתקן תיבול בהתאם. לסגור את הסיר במכסה ולהניח לו להתבשל על אש קטנה בערך כעשר דקות.

בנתיים מכינים משחה שבה נפנק את העוף השלם שלנו בעיסוי מלכותי.בקערה נערבב שלוש כפות סילאן ,כף שמן ,כפית מיץ לימון,פפריקה מתוקה ,מלח ופלפל שחור גרוס. נוצרה בקערה משחה ריחנית שבה נמרח את העוף כשנסיים לפטם אותו באורז.

עשר דקות אחרי נפתח את המכסה של סיר האורז ונבדוק אם כל המים נספגו באורז. אם יש ספיגה מלאה, בינגו זה הזמן להוריד את האורז מהאש. האורז זקוק לחצי בישול בלבד,את יתרת התהליך הוא יעבור בתוך בטן התרנגולת.

מוסיפים לאורז החם את צרור העירית הקצוצה ומערבבים היטב.מקררים את האורז קלות בערך כרבע שעה ואז ממלאים את בטן חלל בטן העוף.בחלל הבטן יש מקום בערך לחצי כוס אורז בלבד.

את יתרת האורז שמתי  בפיירקס, הוספתי עוד כוס מים וכיסיתי במכסה,הכנסתי לתנור על חום של 120 מעלות למשך כשעתיים לפחות.

 חרצתי את  עור התרנגולת במקומות מסוימים בחזה ולחריצים הללו הכנסתי פרוסות לימון, (לא רבות משהו כמו ארבע פרוסות), שיתנו ארומה נוספת.משחתי את העוף היטב מכל הכיוונים במשחה המתקתקה של הסילאן,בתנועות עיסוי מלטפות.כיוון שלא הייתי תלמידה מצטיינת בשיעורי מלאכת יד במקום לתפור סגרתי את חלל הבטן, המלא באורז ריחני, עם קיסמים. את העוף הנחתי בתבנית שאושפזה במקרר למספר שעות, ממתינה בסבלנות להיכנס לתנור שעתיים לפני הארוחה במיועדת.

את העוף הממולא שלפתי מהמקרר כחצי שעה לפני שהוכנס לתנור כדי להביא אותו לטמפרטורת החדר. התנור כבר היה חם מכל שאר המאכלים שבושלו בו.העליתי את הטמפרטורה ל – 200 מעלות והכנסתי את העוף לא מכוסה.רבע שעה אחר כך כיסיתי את העוף היטב בנייר כסף ועזבתי אותו לנפשו כשעה בערך.לאחר שעה פתחתי את נייר הכסף וזילפתי עליו כמה שפריצים של שמ"ז (למי שנשאר מעט מהמשחה המתקתקה בה מרחנו את העוף ניתן לתת לו כמה מריחות נוספות ).עטפתי את העוף שוב בנייר כסף לעשרים דקות נוספות. אחר כך הסרתי את נייר הכסף והעברתי את התנור למצב גריל לעשר דקות אחרונות של אפיה. יצא עוף שחום ,ריחני ומשגע עם בשר לבן מבפנים וקפיצי למגע.

להגשה:

 על מגש גדול מזכוכית ערמתי את האורז שנשאר לי. הוספתי לו כפית שמן זית ופיזרתי עליו קצת פקאן סיני קצוץ,(למרקם ולצבע). על האורז הנחתי את העוף וקצצתי מעל עם מספריים פטרוזיליה וזריתי פקאן סיני. (לפני ההגשה שלפתי את הלימונים מתחת לעורו של העוף).

המנה מאד מרשימה ויזואלית, טעימה וגם מתאימה לכל חיך מתוחכם יותר ומתוחכם פחות. האורז מקבל צבע כתום, שהולך מעולה עם הפקאנים החומים והקישוט הירוק של הפטרוזיליה. לא מרגישים את הגזר הוא נותן רק טעם מתקתק אבל אין לו טקסטורה של גזר כך שגם ילדים אוכלים בשמחה.

מי שמחזיק זעפרן בבית ייקח שני חוטי זעפרן יתן ישרה אותם בשתי כפות מים רותחים ואת הזעפרן השרוי עם מי ההשריה יוסיף לאורז המתבשל.לדעתי זה ייקח את המנה לגבהים אחרים. בעוונתי איבדתי את הזעפרן שלי ושכחתי לבטח אותו…

תמונה היתה פה סיום נפלא אבל הרגשתי נבוכה לצלם מול משפחתו של האיש. תצטרכו להאמין לי זה היה ממש העוף של בוטיצ'לי מרוב שהיה חתיך.

©

