מרק העוף של סבתא שרה

כשהחורף היה עוד הבטחה במהדורת החדשות כבר ידעתי שהגיע הרגע להכין את מרק העוף הראשון לעונה. בעודי מתלבטת אם להוסיף עצם מח או לא והאם זה שווה את הסיבוב לאטליז הגיע הגסטרו מבית ספר כשהוא חש ברע ואפו סתום וכל מה שהוא רצה זאת קערת מרק (ואז עוד אחת).שינסתי מתניים ,קפצתי לאטליז להצטייד ,לירקן להצטיידות נוספת וחזרתי הביתה מלאה בשקיות ומוטיבציה.

יש אין סוף מתכונים למרק עוף, כל אחד נשבע ששלו הוא הכי הכי – אבל שלי באמת הכי הכי וגם אם לא, הוא הכי הכי שלי למדתי להכין אותו בבוקר אחד במטבח של אימא שלי היישר ממאסטרית המרקים סבתי – סבתא שרה שהייתה האשה הכי עדינה, אצילית ונעימה שפגשתי והיום היא רק צל של עצמה ואני לא מפסיקה להתגעגע אליה. כל פעם שאני טורחת ומכינה את המרק בדיוק בדרך הארוכה והמושקעת כפי שלמדתי מסבתי אני מתרפקת על הזכרון המתוק של שלוש דורות נשים במטבח אחד. הזכרון הוא כל מה שנשאר וככל שאכין פעמים רבות יותר את המרק כך הוא ישאר בהיר וצלול בראשי.
מיד רשימת המצרכים ,מה שלא נצטרך זה אבקת מרק ,שנים אני כבר לא משתמשת באבקת מרק משום סוג. בעיניי מדובר בתבלין גס שמחביא את הטעמים האמיתיים של המזון, בטעם עז שמשתלט על כל שאר מנעד הטעמים, חבל להתרגל לטעמו הדומיננטי.על אחת כמה וכמה במתכון למרק ,אין שום צורך בתוספת האבקה. הטעמים הטבעיים של המרק חזקים ומרוכזים גם כך.יכול להיות שמי שרגיל לאכול מרק מתוגבר באבקה יצטרך להתרגל לטעם הנטול שירגיש לו עדין מדי ,אולי אפילו תפל, אבל שווה לעבור את הפעמיים הראשונות ולהתמכר.

מה צריך : (למרק כשלושה ליטר)

גרון הודו אחד חתוך לרבעים
שלוש כנפי עוף
שוק עוף
עצם מח / בקר
לטעם עמוק ומעט בשרי ניתן להוסיף חתיכת שפונדרה קטנה
שניים – שלושה גזרים חתוכים לחתיכות גסות
בצל קלוף לא חתוך
כרשה חלק לבן חתוכה לחתיכות גסות
שורש פטרוזילה קלוף וחתוך גס
שורש סלרי קלוף וחתוך גס
גבעולי סלרי

שלושה ליטרים של מים מסוננים / מינרליים

*מי שאוהב יכול להוסיף שורש ג'ינג'ר קלוף וחתוך

מצרכים למרק

מצרכים למרק

אגודת תבלינים :

צרור כוסברה
צרור פטרוזיליה
עלים של שורש הסלרי אם יפים או אחרים
צרור שמיר
החלק הירוק של הכרשה
עושים שני צרורות מכל התבלינים וקושרים כל צרור בנפרד.

אגודת תבלינים

אגודת תבלינים

מה עושים:

שלב א' –

מכניסים את כל חלקי העוף והעצמות לסיר עם מים ומרתיחים לאחר הרתיחה שופכים ושוטפים את העוף. מנקים את הסיר היטב עם סבון ומחזירים אליו את חלקי הבשר. יש כאלה שטוענים ששלב זה מיותר ואף גורם לחלקי העוף לאבד חלק ניכר מטעמם ומספיק לקפות את המרק בעזרת כף בעת בישול העוף מהקצף שמצטבר בראש הסיר. לטעמי זה שלב מאד חשוב ולא רצוי לותר עליו מניסיוני אין פגיעה בטעם המרק ואילו המרק יוצא צלול ונקי הרבה יותר.

שלב ב' –

מניחים בסיר את חלקי הבשר מצרפים אליהם את כל הירקות : הבצל , הכרשה, הגזר והשורשים
מוסיפים שלושה ליטרים של מים רצוי מסוננים / מינרליים
מוסיפים את אחת מאגודות התבלינים מעל כל שאר הדברים שבסיר
מפעילים להבת גז גבוהה ומביאים לרתיחה. לאחר שהמים בסיר רוקדים ,מנמיכים את האש ,דוחסים בעזרת כף עץ בעדינות את התבלינים על מנת שכל אגודת התבלינים תהיה בתוך המרק והולכים לקרוא ספר / לראות טלויזיה / לשחק עם הילדים. עשר דקות אחרי כל הבית מריח בריח משכר של מרק עוף , אבל זה רק ריח למרק יש עוד את הדרך שלו לעשות. תכינו מה לנשנש.

שלב ג' –

אחרי כארבעים וחמש דקות מוציאים את אגודת התבלינים – מניחים אותה על מכסה ומועכים עם כף עץ על מנת שכל הנוזלים ומיצוי הטעמים יחזרו למקומם הטבעי בסיר המרק.
מוסיפים לסיר מלח שתי כפיות לפחות ובדרך כלל אני שמה יותר ופלפל שחור.
מוסיפים את אגודת התבלינים השניה , מכסים את הסיר ומבשלים כעשרים דקות בערך.
טועמים ומתקנים תיבול ומבשלים עוד כעשר דקות. זה הכל המרק מוכן. שוב מוציאים את אגודת התבלינים ומועכים את כל הנוזלים לתוך הסיר.

המרק על האש

המרק על האש

אני בוחרת לא להוסיף קישוא /דלעת / תפוח אדמה למרק על מנת שאלו לא יעכירו את הנוזל הזהוב. אני אוהבת את המרק שלי זך ושקוף.זה המרק הכי טעים לי בעולם ואני חוזרת אליו שוב ושוב ותמיד הוא יהיה האוכל המחם האולטימיטיבי שלי זה שישר מחזיר אותי לילדות.

המנה שלי

המנה שלי

אני מקדישה את הפוסט לסבתא שלי שצבעה את כל הילדות שלי בהרבה אהבה ולנעמה שביקשה את המתכון ובזכותה חייתי את כל הזכרונות הנהדרים האלה שוב.

©

