סוכריות טופי פסיפלורה

התבוננתי בפסיפלורה המונחת על השיש ולפתע הבזיקה בי תובנה ברורה. הפסיפלורה  היא מעין  ישות מטאפורית שלי.מרגע שנחשפתי לתובנה הזו לא יכולתי כבר להסתכל על הפסיפלורה מבלי לראות בה את עצמי. ראיתי את זה גם  בקליפה העבה שעוטפת את הפרי. מעטפת עבה ששומרת את כל המיץ הצהוב מלהתפזר בחופשיות ובפראות.
הפסיפלורה אינה ניתנת לקילוף, כדי לגלות את ההפתעה הצהובה והמתמסרת בתוכה צריך לחצות אותה בעזרת סכין ואז מתגלה קסם !
נוזל צהוב,סמיך בטעם שהוא גם חמצמץ וגם מתוק.נוזל קצת נשכני ,מורכב,בעל רבדים רבים של טעם. בתוך כל הרכות הנוזלית הזו נחים להם קשים, שחורים ועיקשים זרעי הפסיפלורה שקצת חורקים בשינים כשמתנגשים בם. הגרעינים הללו מקשים לעיתים על ההנאה מהפרי אבל אחרי מספר טעימות, מתרגלים אליהם ,הם הופכים להיות חלק לא פחות חשוב מהמרקם שעושה כל החגיגה הזאת על הלשון.

IMG_9259b

פסיפלורה ואני

גם אני מרגישה ככה לעיתים חוצצת ביני לבין העולם ,מסתגרת בקליפה עבה שכשמבקעים מוצאים בפנים  רוך,זורם, גמיש, מתקתק. לעיתים בעלת נטיה לחמצמצות, עוקצנות ובעלת גרעינים  קשים שלפעמים מהווים תוספת מיותרת. מכלול כזה של שחור ולבן – מתוק וחמוץ – רך וקשה. 

לי ולפספילורה מערכת יחסים שידעה עליות ומורדות כפי שכבר כתבתי בעלילות שרון והפסיפלורה פרק א' – מבצע פסיפלורה. לכאורה בסוף הפוסט ההוא נגמלתי מחוסר חיבתי לפספילורה אבל לא לקחתי את החיבה החדשה הזאת לשלב הבא.
החודש באתר של מנטקה חומר הגלם הוא: פסיפלורה ,אני מגדירה את הפסיפלורה כפרי השמש העולה (כין אין עוד פרי כזה שממש מזכיר שמש בצבע ובטעם הסופר דופר קייצי שלו) וכך הנה מבלי שתכננתי נכתבו עלילות שרון והפסיפלורה חלק ב'.והפעם בסיפור המפותל ורב השנים הזה התאהבות אמיתית בפרי הזה. בצבעיו הנפלאים,בדיכוטומיה בין הצהוב של המיץ והשחור של הגרגרים, בעושר הטעמים שיש למיץ הפסיפלורה.
כל כך הרבה דברים נפלאים שאפשר להכין ממנה הנה תקליקו ותראו את כל הנפלאות  שעשו שאר החברים בפרוייקט.

ברגע שגילינו מהו חומר הגלם היה לי ברור מה אכין.רציתי מאד להכין סוכריות מרמלדה מסוכרות עשויות מחית פרי כמו אלו שקונים בפריז, אלו שאני קוראת להם יהלומי פרי מפתים. לא שידעתי איך להכין את הדבר הזה אז התחלתי לחפור קצת ברשת מפה לשם הגעתי לפינטרסט וראשי הסתחרר מרוב רעיונות.כל מה שראיתי רציתי להכין, התברברתי שעה ארוכה מול המסך מתלבטת וחוככת עד שקלטתי בזוית העין תמונה של מלבני טופי מעט זהובים וידעתי שזה המתכון שאהבה נפשי.כך נזנח רעיון המרמלדה (לעת עתה ) ,עבורי אם יש משהו שיכול לנצח מרמלדה זה קרמל והרעיון של לשלב בטופי פסיפלורה נראה לי כל כך מתאים כאילו נולדו השנים לאזן זה את זו.

כשקראתי את המתכון חייכתי לי כי במקרה בדיוק רכשתי למדחום הסוכר שהזמנתי לפני שנה מסין סוללה חדשה.
הדרך הארוכה מסין לארץ כנראה התישה את הסוללה וזו החליטה למות בדיוק עת הגיע המדחום לביתו החדש. שנה שכב לו המדחום חסר תקנה במגירה ואז בדיוק בשבוע שהחלטתי להשמישו מצאתי את המתכון שמחייב שימוש בשכזה. 
אם זאת לא קרמה אני לא יודעת מהי קרמה. 

זה המתכון המקורי מתוך הבלוג "אהבה ושמן זית" (בתרגום חופשי מאד)

טופי קרמל פסיפלורה: 

מה צריך :

כוס וחצי סוכר

חצי כוס שמנת מתוקה 38%

חצי כוס מחית פסיפלורה*

שישים גרם חמאה

שתי כפות סירופ תירס בהיר

חצי כפית מלח

חצי כפית ממרח / תמצית וניל משובחת

סיר גדול – התערובת מאד מבעבעת, צריך סיר שיוכל להכיל בנוחות את התערובת ויהיה בו מספיק מקום לתערובת לבעבע נמרצות מבלי לגלוש החוצה.

תבנית מלבנית גודל 30X20 מכוסה בנייר אפיה משומן קלות

מדחום סוכר

*מחית פסיפלורה – אני הכנתי את המחית בבית משמונה פסיפלורות. חציתי את הפסיפלורות, בעזרת כפית הוצאתי את תוכנן לתוך קערה.
סיננתי את המיץ מחמש פסיפלורות כדי שאקבל נוזל צהוב נקי מהגרעינים השחורים. במיץ משלוש הפסיפלורות הנוספות,השארתי את הגרעינים השחורים ולא סיננתי.
לטעמי הגרעינים מוסיפים מאד לסוכריות בשני מישורים: ברמה הויזואלית אסתטית וגם ברמה המרקמית. במתכון המקורי היא משתמשת במחית קנויה ללא גרעינים.מכמות של שמונה פספילורות קיבלתי כמעט חצי כוס.

מחית פסיפלורה

מחית פסיפלורה

מה עושים.

  1. מכינים את התבנית עם נייר האפיה.
  2. מניחים בסיר את כל המרכיבים מלבד תמצית וניל.
  3. את הסיר מניחים על להבת כיריים גדולה ומערבבים כל הזמן עד  שהסוכר נמס לגמרי.
  4. כשהסוכר נמס מנמיכים את הלהבה לחום בינוני ומפסיקים לערבב.

    התערובת מבעבעת בסיר

    התערובת מבעבעת בסיר

  5. התהליך לוקח בערך 15 דקות פחות או יותר – מכניסים את המדחום לסיר ומחכים שהטמפרטורה תהיה 122 – התערובת מבעבעת מאד.

    הגעת ליעד

    הגעת ליעד

  6. כשהתערובת מגיעה לטמפרטורה הרצויה, מסירים את הסיר מהאש. במהירות מערבבים לבפנים את הוניל. ואת התערובת שופכים לתבנית שהכנו מבעוד מועד.
  7. עכשיו השלב הכי קשה – מחכים לפחות שתים עשרה שעות להתגבשות הטופי. מניחים את התבנית לא מכוסה בטמפרטורת חדר.
  8. לאחר שהטופי התגבש ניתן לחתוך אותו. מוציאים את גוש הטופי מתוך התבנית. מקלפים בזהירות את נייר האפיה וחותכים לריבועים או מלבנים. מדובר בפצצת מתיקות רצוי לשמור על קוביות / מלבנים מתונים עד קטנים בגודלם. את הסכין ניתן לשמן קלות במידה ואתם מתקשים לחתוך את הטופי. אני חתכתי בלי בעיה ללא השימון.
    טופי בתבנית

    טופי בתבנית

    לאחר 12 שעות

    לאחר 12 שעות

הממתק הזה טעים כל כך, החמצמצות של הפסיפלורה משתלבת נפלא בטעמי הקרמל.באופן מפתיע הם לא מנוגדים זה לזה אלא משלימים זה את זו בהרמוניה מושלמת.

לטעמי ניתן להקטין במעט את כמות החמאה במתכון אני מניחה שגם חמישים גרם יספיקו אך טרם הספיקותי לנסות ולבדוק איך זה ישפיע על מוצקות הטופי.

הדבר הרע היחיד שיש לי להגיד על הסוכריות הללו הוא בעצם טוב ,הן כל כך טעימות שזאת סכנה להחזיק אותן בבית.

סוכריות טופי לא עטיפה

סוכריות טופי ללא עטיפה

מהכמות הזו יצאו לי המון סוכריות אני מניחה שמשהו בין 40 ל – 50.

קערה שמחה

קערה שמחה

©

